zondag 17 april 2016

Inleiding en hoofdstuk I van 'Ik zie het weer zitten'

Een paar dagen terug vertelde ik over de gemoedstoestand van mijn vriend. Ik wil er verder niet te diep op ingaan want Gietjes Boekies en Movies is tenslotte een boekenblog, maar ik zal het hier in de toekomst wel wat over het onderwerp hebben omdat ik intussen met heel veel interesse de werken uit buit van de bieb #4 ben beginnen lezen.

Ik koos voor 'Ik zie het weer zitten' - Stap voor stap van je depressie af omdat ik beter wil weten welke rol ik als partner kan spelen en hoe ik de gevoelstoestand van mijn vriend beter kan begrijpen. Het is niet alleen moeilijk voor de getroffene, maar zeker ook voor de mensen die samenleven met iemand die depressief is.

Daarom wil ik hier zeker ook wat tips met jullie delen. Er komt deze keer dus geen eerste mening over dit boek, maar ik vertel jullie wel stap voor stap wat ik heb gelezen en wat ik zal onthouden. Vandaag te beginnen met de inleiding en hoofdstuk 1. Er staan ook oefeningen in het boek trouwens, maar die zal ik hier niet delen. Het is immers niet de bedoeling om Huub Buijssen zijn werk volledig over te nemen. Wil je de oefeningen wel ter hand, zoek het boek dan even in de bieb of koop het aan.


Inleiding
  • Niet iedereen heeft individuele therapie nodig, bibliotherapie helpt in 70% van de gevallen ook (maar vraagt wel enige zelfdiscipline)
  • Kies een aantal strategieën uit het boek en ga hiermee aan de slag (zeker een paar weken de kans geven!)
  • Leg het boek na genezing niet meteen aan de kant, neem nog twee strategieën ter hand

Hoofdstuk I: Wat is een depressie?
  • Een echte depressie is vaak zo pijnlijk vanwege een tekort aan emoties, vanwege de ervaren leegte
  • Mensen die te maken kregen met verlies hebben niet automatisch een depressie, dit zijn wel emotionele ervaringen
  • Bij een depressie voel je het volgende (of kan je het volgende voelen): ik voel me mislukt, ik mis het leven, het leven is me vergeten, het leven gaat aan me voorbij

  • Depressie komt uit het Latijn en betekent teneer gedrukt zijn, daarom kun je soms ook letterlijk niet goed van je plaats komen
  • Het leven is van zijn vroegere vanzelfsprekendheid verloren: alles kost moeite (denken, praten, voelen, bewegen, slapen, werken, ontspannen, besluiten nemen, je concentreren,…)
  • Depressieve stoornis = majeure depressie
  • Sprake van depressie als je ten minste twee weken en tijdens het grootste deel van de dag last hebt van sombere stemming en/of ernstig interesseverlies
  • Bovenstaande begrippen zijn kernsymptomen, maar er zijn daarnaast nog andere symptomen: eetproblemen, slaapproblemen, heel druk of juist geremd zijn, verlies van energie, gevoelens van waardeloosheid of overmatige schuld, concentratieproblemen, terugkerende gedachten aan dood of zelfdoding. In totaal moet je minstens vijf symptomen hebben voor we van een depressie spreken. Heb je er maar vier (of drie) dan spreken we van een subdromale of kleine depressie

  • Twee vormen van depressieve stoornis: geremde depressie (geen zin om maar iets te doen) en geagiteerde depressie (gekenmerkt door negativiteit)
  • Andere vormen van depressie: *Dysthemie: minder symptomen, maar blijft wel ten minste twee jaar aanhouden (klachten kunnen intussen wel weer wegebben en later terugkeren) *Bipolaire depressie: manische en depressieve perioden wisselen elkaar af *Korte recidiverende depressie: zelfde symptomen als depressieve stoornis, maar duurt heel kort, meestal maar een paar dagen (tot maximum een week). De depressie komt echter heel vaak terug (binnen de vijf weken). *Postnatale depressie: na de geboorte van je kind *Seizoensdepressie
  • Meeste depressies gaan vanzelf over.
  • Zonder behandeling duurt een matige depressie enkele weken tot enkele maanden
  • Een ernstige depressie duurt enkele maanden en soms wel langer dan een half jaar.
  • Wie een depressie krijgt, is het aannemelijk dat het nog zal gebeuren, gemiddeld vier keer in een mensenleven
  • Factoren die meespelen bij het krijgen van een depressie: hogere scores op piekeren, minder zelfvertrouwen, meer zagen, minder steun krijgen van ouders
  • Goede nieuws: door de factoren aan te pakken kun je het risico op een tweede depressie vermijden

Tot hier voor vandaag. Heb je vragen of zit je ergens mee, laat het me gerust weten. Je kunt me bereiken via een reactie hieronder, je kunt me een privébericht via Facebook sturen (via Gietjes Boekies en Movies) of ik ben te bereiken op gietjescorner@hotmail.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten