maandag 30 maart 2020

Mijn eerste mening over Nachtblauw, een roman van Simon van der Vlugt

 Zou het echt, dat ik de leeskriebel weer helemaal te pakken krijg? Ik hoop het. Heel hard! Dan brengt die nare tijd ook weer iets goeds met zich mee. Altijd fijn.

Zo is er na mijn relatiebreuk ook één iets in mijn leven gekomen wat ik ontzettend maf vind. Dat ik 15 jaar na datum terug mijn voetbalschoenen heb aangetrokken. Er werd vroeger al een paar keer gepolst door een plaatselijk clubje, maar ik hield al die jaren de boot af. Hoe zou ik dat nog in mijn drukke agenda plannen en was ik al niet genoeg weg van thuis? Ik zou achteraf gezien spijt van mijn beslissing van toen kunnen hebben want ik ben er zeker van dat ik er al veel vroeger heel fijne tijden had kunnen beleven. Maar spijt is iets wat ik zo min mogelijk tracht te voelen. Ik maak de meeste keuzes behoorlijk overwogen dus dan moet je achteraf niet beginnen klagen en zagen.... dat is toch mijn idee ;).

En nu is er dus het lezen in tijden van corona. Ik las vroeger heel erg graag en redelijk veel, maar sinds ik alleen ben, heb ik er echt heel veel moeite mee. Vol goeie moed begin ik aan het ene verhaal, dan weer met het andere, maar ik slaag er maar niet in om me echt met een boek te laten meevaren. Ik vind dat al vier jaar een ongelooflijk gemis. Want zeg nu zelf, wat is er zo heerlijk als je onderdompelen in een verhaal? Je loopt als het ware als extra personage mee en je kan je ogen en alle andere zintuigen laten proeven en meegenieten. Ik zou het fantastisch vinden als het me beetje bij beetje toch weer lukt. Want boeken, die verrijken je op allerlei manieren, daar ben ik van overtuigd.

Afbeeldingsresultaat voor nachtblauw simone van der vlugtNa het lezen van Harry Potter - deel 1 vond ik het tijd voor weer iets helemaal anders. Daarom ging ik op zoek tussen mijn mustreads. Ik zie dat ik mijn tabblad 'Wat ik nog wil lezen' moet aanvullen, maar dat zal voor een andere keer zijn. Hier op mijn blog kwam ik echter Simone van der Vlugt nog eens tegen. Ik las in het verleden al een aantal boeken van deze Nederlandse schrijfster, maar helaas kwam er nog geen enkel verslagje op Gietjes Boekies en Movies. Daarom is het tijd om daar verandering in te brengen. Vandaag wil ik mijn eerste mening over Nachtblauw geven.

Flaptekst

Na de dood van haar man wordt Catrijn huishoudster bij de familie Van Nulandt. Ze heeft een passie voor schilderen en helpt de vrouw des huizes bij haar schilderlessen. Maar Catrijns verleden achtervolgt haar; ze moet vluchten en vindt werk in een plateelfabriek in Delft. Hier wordt haar schildertalent eindelijk op waarde geschat. Er breken woelige tijden aan. Catrijn overleeft in 1654 ternauwernood de Delftse donderslag, die de binnenstad in puin legt, en komt voor een levensbepalende keuze te staan.

In de historische romans van Ambo|Anthos worden de fascinerendste en belangrijkste periodes uit onze geschiedenis op beeldende wijze tot leven gewekt. Simone van der Vlugt verweeft het meeslepend verhaal van Catrijn met een intrigerende periode uit de Nederlandse geschiedenis: de Gouden Eeuw.

Eerste mening

Harry Potter vind ik leuk, heel leuk, maar ik moet zeggen dat dit verhaal van Simone van der Vlugt me zeker ook kan bekoren. Romantiek en geschiedenis, het is voor mij vaak een geslaagde combinatie. Ik vertoefde in mijn schoolgaande jeugd altijd in de achterste regionen van de klas, behalve als het geschiedenis was. Dan hing ik (figuurlijk) aan de lippen van mijn leerkrachten en had ik geen tijd voor een praatje met mijn vrienden en vriendinnen. En die passie is er nog steeds. Als je veel af weet van een geschiedenis, dan begrijp je ook het heden en de toekomst. Dat werd me ooit eens gezegd en daar kan ik alleen maar volmondig mee akkoord gaan. 

Simone van der Vlugt schrijft boeken die heel erg toegankelijk zijn, voor iedereen. Je leest het ene hoofdstuk na het andere en voor je het weet zit je middenin het verhaal. Fijn vind ik dat. Niet al te veel poespas, geen al te moeilijke zinsconstructies, maar gewoon rechttoe rechtaan. Pas op, dat wil niet zeggen dat ik niet van literaire hoogstandjes kan genieten, maar evengoed vind ik een boek als 'Nachtwacht'. Het is misschien niet zo beklijvend en het vraagt wellicht niet om een tweede leesbeurt, maar ik genoot tot nu toe toch al van elke bladzijde. Er gebeuren dingen, je kunt je goed inbeelden hoe het hoofdpersonage zich voelt en er hangt wel wat spanning in de lucht. Neem daarbij het geschiedkundige tafereel en de hele wereld van de dienstmeiden en ik vind dat alles aanwezig is om er een goede historische roman van te maken. 

Binnen een paar dagen hoop ik jullie te vertellen of ik nog steeds zo enthousiast over dit boek ben!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten