woensdag 20 april 2016

Kleine buit van de bieb #5

De stapel nog te lezen boeken wordt altijd maar groter en toch kan ik het niet laten om nieuw leesvoer mee te brengen. Wat kan het zalig en rustgevend zijn om even tussen die rekken vol met verhalen rond te kuieren. Na de 'zware' buit van de bieb #4 ga ik weer voor 'normale' boeken. Het zijn er maar twee, maar ik wil ze zeker aan je voorstellen.

* Goud Roem Citrus van Claire Vaye Watkins
Ik had het hier al eerder over dit boek en daarom viel het werk me meteen op toen ik het in de bibliotheek tussen de nieuwe aankopen zag liggen!

Flaptekst
Een onverbiddelijke droogte heeft Zuid-Californië veranderd in een surrealistisch landschap. De waterreservoirs zijn opgedroogd en de inwoners worden geëvacueerd naar interneringskampen. Luz en Ray duiken onder in een verlaten huis, waar een prille liefde tussen hen opbloeit. Ze nemen een mysterieus kind onder hun hoede, en vertrekken via een gevaarlijke route en richting het oosten, op zoek naar een betere toekomst. 
Onderweg horen ze geruchten over een charismatische man die water weet te vinden, en over zijn volgelingen die een gemeenschap hebben gesticht aan de rand van een duinenzee.


* Hard hart van Ish Ait Hamou
Ik ben al een tijdje fan van Ish. Niet dat ik hem nu zo goed ken, maar ik zag hem voor het eerst tijdens de uitzendingen van So You Think You Can Dance. Hij kwam altijd eerlijk en oprecht over en daarnaast is hij doorleefd en een tikkeltje emotioneel. Daar hou ik wel van! Sinds ik weet dat hij ook schrijft, wilde ik natuurlijk ooit eens iets van deze veelzijdige choreograaf lezen.

Flaptekst
De jonge Tom Macleigh laat de bedrukte sfeer van zijn ouderlijk huis en de voorspelbaarheid van zijn saaie provinciestadje achter zich om te gaan studeren aan de universiteit van Boston. In de anonimiteit van de grootstad bloeit de teruggetrokken jongeman langzaam open: hij staat op eigen benen, maakt enkele intrigerende nieuwe vrienden en komt in de ban van zijn bloedmooie studiegenote Rachella. 
Verlegen als hij is, durft Tom haar niet aan te spreken en verliest hij zich in dagdromen. Hij krijgt ook steeds meer af te rekenen met onverklaarbare woedeaanvallen waarin hij het contact met de werkelijkheid compleet verliest. Maar wanneer Rachella een donkere periode doormaakt, blijkt hij toevallig de juiste man op de juiste plaats. Ze groeien gaandeweg naar elkaar toe. Wordt de liefde voor Rachella zijn redding of zijn ondergang?




Bronnen:
http://www.tzum.info/2015/12/recensie-claire-vaye-watkins-goud-roem-citrus/
* https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/literaire-fictie/9789022328965/ish-ait-hamou/hard-hart

Geen opmerkingen:

Een reactie posten