dinsdag 5 april 2016

Zaterdag filmdag met Oblivion

In het weekend wil ik er al een tijdje de gewoonte van maken om een filmpje mee te pikken. Dat kan in de cinema zijn, maar ook thuis onder een deken is het best gezellig. Een hele tijd terug opteerden we voor de tweede optie en zakten we samen onderuit voor de buis. VTM koos voor ons een prent uit en het werd Oblivion, een science fiction thriller.


Gegevens

Regisseur: Joseph Kosinski
Première: 2013
Speelduur: 124 minuten
Genre: Actie - Science Fiction

Gegevens blijken eigenlijk niet zo makkelijk te vinden. Enige bron is steeds Wikipedia, maar veel verder kom ik niet. 

Korte inhoud

De volgende trailer zal je misschien heel erg veel zeggen of juist heel wat vragen bij je oproepen. Dat is natuurlijk het doel van een goeie trailer :). Oordeel alvast zelf maar...


We gaan vooruit in de tijd en zitten in 2077 (als ik het me goed herinner :)). De aarde is helemaal verwoest en de overlevenden leven nu in 'Tet' op Titan, een maan van Saturnus. Vergeef het me als het niet klopt wat ik zeg, ik heb het alvast zo begrepen. Om daar te kunnen leven hebben de overgebleven mensen grondstoffen van op aarde nodig. Er zijn echter kapers op de kust, in de vorm van Scavs. Dit zijn buitenaardse wezens. Alles wordt met drones in de gaten gehouden en twee mensen werden aangesteld om die drones te controleren en te repareren indien nodig. Jack en Vica zijn die twee mensen en zij doen dat met verve. Jack is echter niet altijd zeker van zijn zaak. Hij twijfelt over het verleden en wil eigenlijk ook niet aan de toekomst denken. Vica daarentegen droomt al van een verblijf - samen met haar grote liefde - in Tet.

Jack komt echter nog andere mensen op aarde tegen en hij slaagt erin om het leven van ene Julia te redden. Zijn geheugen werd eerder gewist, maar deze vrouw doet iets met hem. Ze komt voor in zijn herinneringen, maar hij weet niet hoe dat kan. Samen proberen ze het geheim van Tet en de buitenaardse wezens te ontrafelen en krijgen daarbij de hulp van de aliens op aarde. Of zijn het toch geen aliens?

Acteurs

De hoofdrollen zijn voor Tom Cruise (Jack)...
Wil je meer weten over die acteur, kijk dan zeker even hier.



Andrea Riseborough (Vica)...
Een Britse actrice


Olga Kurylenko (Julia)
die al eens Bondgirl was (in Quantum of Solace)


Mijn mening (+/++)

Science fiction was eigenlijk heel erg lang mijn ding niet. Ik heb dit genre dan ook jarenlang gemeden. Door de komst van Harry Potter en The Lord of the Rings (en de invloed van mijn wederhelft) ben ik er toch stilaan ingerold en ik moet zeggen dat ik nu eigenlijk voor zowat elk genre opensta. Niet dat waargebeurde verhalen, drama's en thrillers niet nog steeds bovenaan mijn lijstje staan, maar je mag niet in hokjes denken, vind ik dan. Je moet dus van zoveel mogelijk proeven in deze wereld.

Wat Oblivion betreft, kan ik behoorlijk mild zijn. Ik heb van deze film genoten, maar het is er geen die heel lang zal blijven hangen. Daarvoor is hij misschien net iets té. Hier en daar zijn er dingen waar je je over moet kunnen zetten en laat dat nu net iets zijn wat ik niet goed kan. Ik bekijk science fiction wellicht nog altijd met een (te) realistisch oog en eigenlijk moet je de wereld waarin wij leven gewoon even kunnen loslaten. Het is dus zeker geen slechte prent (met een aantal wendingen én wat romantiek), maar niet meer dan dat. 


Bronnen:
* http://www.thehollywoodnews.com/2015/11/25/tom-cruise-in-talks-for-the-mummy-reboot/
* http://www.celebheights.com/s/Andrea-Riseborough-47602.html
* http://www.rollingstone.com/movies/news/olga-kurylenko-talks-russian-literature-and-terrance-malik-20130419

Geen opmerkingen:

Een reactie posten