vrijdag 13 januari 2017

De strips van Agent G. Ruwel

Vorig schooljaar moest ik op zoek naar boeken voor de klasbibliotheek. Ik moet zeggen dat ik al jaren niet echt meer thuis ben in de jeugdliteratuur. Vroeger las ik wel nog eens een boek voor die leeftijd, maar dat kwam er de afgelopen schooljaren niet meer van. Daarom moest ik wat opzoekwerk verrichten en ging ik te rade bij een aantal meer ervaren collega's. Ik kreeg goeie tips, maar ging natuurlijk ook zelf op onderzoek uit en daarbij ontdekte ik de strips van Geheim agent G. Ruwel.


De boekjes komen van Plan A Uitgeverij en hebben geen flaptekst. Je kunt de kinderen dus niet warm maken aan de hand van een korte inhoud. De tekeningen zijn wel heel leuk en het gaat over het beschermen van monsters tegen de mensenwereld.

Mijn mening

Positief aan Geheim Agent G. Ruwel is dat dit een thema is waar volgens mij nog niet vaak over geschreven werd. Monsters oké, maar een monster die alle monsters van de mensenwereld moet weghouden? Dat las ik nog nooit eerder. Er maken altijd een aantal slechteriken hun opwacht, maar Gruwel heeft ook een trouwe bondgenoot. Dat is het roze monster Vonkie met zijn hete adem. Daarnaast bestaat het stripverhaal ook uit verschillende verhalen. Soms eens eentje van een bladzijde of zes, andere zijn dan weer maar twee bladzijden lang. Je kunt het boek dus zeker op verschillende tijdstippen ter hand nemen en verder gaan lezen.

Wat ik misschien minder aantrekkelijk vind, is het lettertype. Dit lijkt me wat klein voor de kinderen. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat de doelgroep er een heel andere mening op nahoudt. Sommige verhalen zijn misschien ook niet altijd even duidelijk, ik weet niet of kinderen alles zullen snappen.

Maar het is dus zeker het proberen waard.  Ik zal zien of de boekjes aanslaan in mijn klasbibliotheek. Ik hoop alvast van wel, natuurlijk :).



Bron:
* https://www.k2-publisher.nl/pnl/leespakket-geheim-agent-g-ruwel-groep-5.html

2 opmerkingen:

  1. Laat op termijn even weten hoe de leerlingen deze ervaren als je wil...in mijn klas zijn de strips van klein suske en wiske en de strips van junior suske en wiske een verslaving...ondertussen ook 2 strips van mieleke melleke mol om te proberen en die zijn ook erg gegeerd... de gekke van de kippetjes spreekt ook aan bij kinderen die minder graag lezen in mijn klas.

    BeantwoordenVerwijderen