zaterdag 14 januari 2017

Ik ben onder de indruk... van Marina

De voorbije kerstvakantie keek ik naar de eerste film van het jaar 2017 en ik ben eigenlijk best trots op mezelf. Misschien vind je dat lichtjes belachelijk, maar sinds ik me na een relatie van meer dan 15 jaar alleen moet zien te redden, heb ik de zetel hier angstvallig vermeden. Werken, dat is waar ik mijn tijd probeer in te steken en ontspanning voor mij alleen, dat was alleen maar pijnlijk. Zomaar iemand uitnodigen om met mij een film te komen zien, ligt ook niet meteen in mijn aard dus deed ik het de afgelopen 7 maanden eigenlijk (bijna) nooit meer. Maar na wat strijkwerk voor de televisie vond ik dat ik wel een pauze had verdiend en dus keek ik verder naar de film die ik had opgezet en ik heb het mij geen seconde beklaagd. Marina van Stijn Coninx vind ik een topfilm!

Gegevens

Regisseur: Stijn Coninx
Uitgekomen in 2013
Première: 25 augustus 2013 in Montréal (op het Internationaal Filmfestival daar).
Première in België: 6 november 2013
Hoofdrolspelers: Matteo Simoni en Evelien Bosmans


Officiële trailer




Korte inhoud

Salvatore Granata woont met zijn vrouw en twee kinderen in Calabrië. Op een dag besluit hij om alleen richting België te trekken want hij kan er in de Limburgse mijnen gaan werken. Op die manier denkt hij heel wat geld bijeen te rapen die hij dan kan opsturen naar zijn gezin. Hij wil hen een goed leven geven en heeft daar eigenlijk alles voor over.

Na een jaar de man des huizes te hebben gemist, trekt Ida met haar twee kinderen richting België. Het weerzien is hartelijk, maar algauw wordt het gezin ondergedompeld in een trieste sfeer. De barakken waar de mijnwerkers in moeten wonen zijn bouwvallig en ook de levensomstandigheden errond zijn erbarmelijk. Op school lijkt het voor zoon Rocco ook geen lachertje te zijn. Hij wordt als een vreemde gezien en de klasgenoten laten hem heel vaak links liggen. Alleen de knappe Helena kan het bestaan van de kleine Italiaanse immigrant wat opfleuren. Al verzet hij zijn gedachten ook altijd wanneer hij op zijn accordeon speelt. Hij droomt van een carrière in de muziekwereld, maar daar is papa Salvatore helemaal niet voor te vinden.


Acteurs

Luigi Lo Cascio
speelt Salvatore Granata


Donatella Finocchiaro
speelt Ida (de vrouw van Salvatore Granata)


Cristiaan Campagna
speelt Rocco Granata als kind

(met de echte Rocco Granata links)

Maite Redal
speelt Wanda (de zus van Rocco)


Marte Bosmans
speelt Helena als kind

Warre Borgmans
speelt meneer Somers, de vader van Helena


Matteo Simoni
speelt Rocco Granata


Evelien Bosmans
speelt Helena Somers



Mijn mening (++/+++)

Ik weet niet of het door mijn privé-situatie komt of dat het gewoon een topfilm is, maar ik ben eigenlijk wel weg van dit verhaal. In eerste instantie dacht ik dat het meer over het leven van de muzikant Rocco Granata zou gaan, maar eigenlijk draait 'Marina' meer rond het gezin Granata en rond de ontluikende liefde tussen het Italiaantje en de mooie, blonde, rijke Helena.

Het is misschien op bepaalde vlakken wat klef, maar wat kan ik genieten van liefde. Ik moet het hier missen en mijn hart is het voorbije jaar in 1000 stukken gebroken, maar ik blijf geloven in dat allesoverheersende gevoel. De drang om bij iemand te zijn, daar geduld voor kunnen opbrengen. Dat vind ik magisch en ik hoop dat ik het zelf ooit nog eens mag meemaken.

Er zijn heel wat sterke kanten aan deze film. Zo zet Matteo Simoni een fantastische Rocco neer en ik vind het hese in zijn stem ook een leuke toevoeging. De echte Rocco klinkt nu eenmaal zo waardoor Matteo nog echter overkomt. Er zijn ook een aantal beklijvende beelden. Een aantal in de mijnen, maar ook het beeld waar Salvatore en zijn zoon onder de douche staan. Ik denk dat iedereen die de film gezien heeft zich dit beeld nog herinnert. Het verhaal is daarnaast ook makkelijk te volgen en de personages worden puik neergezet. Ik heb me gedurende de hele film eigenlijk echt aan niets geërgerd, maar misschien was ik gewoon blij met een rustmoment in zeven maanden :)


Bron:
* http://movieplayer.it/foto/venezia-2010-luigi-lo-cascio-e-nel-cast-del-film-noi-credevamo_174202/
* http://www.ragusanews.com/2016/08/25/appuntamenti/video-lab-fest-omaggio-a-donatella-finocchiaro/70396
* http://www.artapartofculture.net/2013/11/10/festival-internazionale-del-film-di-roma-photogallery-1/
* http://www.vlaamsetelevisieacademie.be/tvmakers/freelancers/maite-redal
* http://www.sintcordula.be/dichter-bij-cordula/warre-borgmans/
* http://www.hln.be/hln/nl/944/Celebrities/article/detail/2463593/2015/09/22/Matteo-Simoni-Het-vuurspuwen-kwam-me-duur-te-staan.dhtml
* http://www.gva.be/cnt/aid1574026/rijzende-ster-evelien-bosmans-mist-haar-vrienden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten