zaterdag 22 april 2017

Eerste mening over Harry Potter en de Steen der Wijzen

Naast de boeken van de bieb heb ik natuurlijk ook nog een aantal eigen boeken. Kopen doe ik nu niet meer, sinds ik alleen ben, maar er zijn wel een aantal verhalen die ik nog voor de eerste keer moet lezen en anderen die ik graag opnieuw wil lezen. Daarom ben ik in de voorbije vakantie terug met de reeks rond Harry Potter begonnen. Af en toe is het wat pijnlijk want mijn vriend en ik waren allebei verknocht aan die boeken. Onze reeks kochten we zelfs samen op de Boekenbeurs van Antwerpen. Maar ik probeer me niet te verzwelgen in verdriet en medelijden, maar door te gaan met mijn leven en dat betekent dat ik opnieuw wil genieten van de boeken over de eigenwijze tovenaarsjongen.

In totaal zijn er zeven boeken en het is niet de eerste keer dat ik 'Harry Potter en de Steen der Wijzen' lees. Ettelijke keren ben ik opnieuw aan de reeks begonnen, maar ik denk dat ik er maar één keer in slaagde om helemaal tot nummer zeven te geraken. Ik weet dus wat er mij te doen staat in 2017. Symbolisch misschien denk ik nu want 7 was ons geluksgetal. Samen van 7 november, hij geboren in de zevende maand en we wonen ook op nummer 7. Nu blijf ik alleen achter...  maar zoals ik al zei: doelen stellen en niet blijven hangen in mijn verdriet. Dus hup met die geit en mijn eerste mening over het eerste boek van Harry Potter.

Flaptekst

Harry Potter is een doodgewone maar ongelukkige jongen die sinds de dood van zijn ouders bij zijn vreselijke oom en tante in een bezemkast onder de trap woont.
Op zijn elfde verjaardag arriveert er een geheimzinnige brief voor hem die zijn hele leven verandert: hij wordt uit het huis van zijn oom en tante gered door een woeste figuur op een vliegende motorfiets en hij komt erachter wie zijn overleden ouders waren.
Met een speciale trein die vertrekt van Perron 9 3/4 belandt hij op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en HocusPocus, waar hij alles leert over bezemstelen, toverdranken en monsters. En ten slotte moet Harry het opnemen tegen zijn aartsvijanden Voldemort, een levensgevaarlijke tovenaar.


Mijn eerste mening

Ik ken het boek natuurlijk wel want het is niet de eerste keer dat ik het in mijn handen heb. Naarmate het verhaal van Harry Potter vordert, wordt het angstaanjagender, spannender,... Het eerste boek is wel nog een echt kinderboek. Ik vind het leuk om te lezen, maar de personages in het verhaal zijn nog jong en de beginjaren op Zweinstein zijn eerder braaf. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik de wereld van J.K. Rowling magisch vind. Vroeger las ik nooit fantasieverhalen, maar ik ben blij dat ik ooit toch eens de stap waagde. Er gaat echt een wereld open die door geen enkel woord te omschrijven is. Harry Potter was eind 20ste eeuw zo vernieuwend dat het insloeg als een bom en dat hele generaties de boeken verslonden hebben. Dat is ook mijn bedoeling in 2017. Ze eindelijk nog eens allemaal lezen en er hier verslag over uitbrengen. Hou Gietjes Boekies en Movies dus zeker in de gaten want er volgen nog eerste meningen en eindverslagen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten