vrijdag 8 april 2016

Eerste mening over eerste waargebeurd verhaal op Gietjes Boekies en Movies

Naast thrillers, romans en jeugdboeken lees ik ook graag waargebeurde verhalen. De laatste maanden passeerden er echter nog niet veel de revue en daarom vind ik het tijd om nog eens een ander genre op Gietjes Boekies en Movies aan te snijden :). Vandaag verkondig ik dan ook mijn eerste mening over 'nooit meer bang zijn', het verhaal van Yazan, een oorlogsvluchteling in België van Karen De Becker.

De flaptekst deelde ik eerder al met jullie en die kun je hier lezen.


Korte inhoud

De tekst op de achterkant van het boek zegt al heel veel en ik hoef daarom niet veel meer rond Yazan te schetsen. Het gaat hem in zijn jeugd eigenlijk voor de wind en hij geniet met volle teugen van het leven. Het is echter wel al heel snel duidelijk dat er onrust om de hoek loert. Sommige dingen kloppen niet helemaal en er wordt ook heel veel van kinderen in Syrië geëist. 

Mijn eerste mening

Sommige mensen zijn tegen vluchtelingen, maar ik kan duidelijk stellen dat ik helemaal geen racist ben. We moeten het verhaal achter de personen gaan zoeken en dan denk ik dat je wel kunt snappen waarom bepaalde mensen een stap richting Europa wagen. Daarmee wil ik natuurlijk niet verkondigen dat iedereen hier kan blijven en uiteraard moeten de profiteurs eruit. Het is en blijft een heikel punt, de dag van vandaag. Ze krijgen misschien te veel en het mag niet ten koste van de eigen bevolking gaan, maar er moet ook veel sneller een besluit worden genomen. Ik heb zelf nog kinderen in de klas gehad die al jaren in België woonden, maar die dan uiteindelijk toch weer naar hun land van herkomst werden terug gestuurd. Dan destabiliseer je volgens mij hele gezinnen of zelfs generaties. Maar nu ga ik wellicht wat te nadrukkelijk de politieke toer op dus hou ik het vanaf nu bij mijn mening over het boek zelf.

Yazan heeft het erg goed in zijn kindertijd en droomt van dingen waar jongeren hier ook naar streven. Hij voelt - zoals ik hier eerder al zei - wel dat er niet echt veel vrijheid in zijn land is of het wordt alleszins van hogerhand niet echt geduld. Dat maakt hem natuurlijk wat bang en hij weet niet wat de toekomst zal brengen. Ik vind het ontnuchterend om zo'n verhaal te lezen, maar het is wel behoorlijk goed geschreven. Waargebeurde verhalen kunnen soms wat tegenvallen, maar dit boek lees ik zeker helemaal uit. Ik weet dat Yazan België zal bereiken, maar de vraag is met welke rugzak? Wat overkwam hem en hoe heeft hij de hele tocht beleefd?


Bron:
* https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/algemeen/9789089316028/karen-de-becker-yazan-rajab/nooit-meer-bang-zijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten