woensdag 13 april 2016

Het verhaal van Yazan, eindbeoordeling

Ik vertelde jullie hier al over mijn buit van de bieb #3 en daar kon je meteen ook de flaptekst van 'nooit meer bang zijn' van Karen De Becker lezen. Intussen zijn we een paar dagen verder en las ik het boek helemaal uit. Tijd voor een eindbeoordeling dus.

Gegevens

Uitgegeven in: 2016
Uitgeverij: Borgerhoff & Lamberigts nv
Auteurs: Karen De Becker en Yazan Rajab
Eindredactie: Joost Devriesere
Coördinatie: Wim De Bock & Pieter Vanderhaegen
Coverbeeld: Koen Bauters
Coverontwerp: Johan Vandebosch
Zetwerk: Wendy De Vlaeminck
ISBN: 9789089316028
NUR 740
Aantal pagina's: 198

Mijn mening (+/++)

Zo'n boek als dit lees je niet omdat je even helemaal wil wegdromen of omdat je zin hebt in een modern sprookje. Maar dat hoefde ik jullie wellicht niet te vertellen. 'Nooit meer bang zijn' is hard, maar ook heel puur. Het is immers uit het leven gegrepen. Ik ben eigenlijk in alles en iedereen geïnteresseerd en door een verhaal als dit te lezen, besef je nog meer hoe goed we het hier eigenlijk wel hebben. Al heb ik me de laatste weken wel afgevraagd hoe lang dat nog zal duren... 

Vele waargebeurde verhalen zijn vaak niet zo mooi geschreven, maar ik vind dat Karen De Becker hier goed werk heeft geleverd. Het boek leest vlot en ik heb me ook op geen enkel moment aan de schrijfstijl geërgerd. Waar ik me dan wel heb aan gestoord is het feit dat zo'n praktijken nog steeds bestaan. Duizenden euro's moeten betalen om je eigen land te kunnen ontvluchten. Het is voor iedereen heel erg zwaar - en ik kan het me echt niet inbeelden - maar dat er dan nog geld op de kap van al die mensen wordt verdiend... Ik snap het eigenlijk niet. Al die smokkelaars zouden zich moeten schamen... Maar ach, ik weet al lang dat eerlijkheid en principes niet door iedereen hoog in het vaandel worden gedragen. Laat ons hopen dat de situatie in Syrië gauw wat stabiliseert en dat er weer wat meer geluk op deze wereld kan zijn. Al maak ik me natuurlijk ook geen illusies...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten