vrijdag 20 januari 2017

Jojo Moyes, een nieuwe naam

Literatuurkenners zullen wellicht al van haar gehoord hebben, maar ik kende Jojo Moyes nog niet. Ik vind het niet alleen een prachtige naam, ik hoorde ook heel wat goeds over deze Engelse schrijfster. De voorbije kerstvakantie ging ik met twee collega's op visputtenjacht (cadeautjes waar kinderen kunnen naar vissen op ons jaarlijks schoolfeest) en we liepen ook snel even Standaard Boekhandel binnen. Daar stond 'Voor jou' van Jojo Moyes tussen de toppers voor eindejaar gepresenteerd. Mijn collega Els had hem al gelezen en vond het zeker en vast een aanrader. Om de naam niet te vergeten, deel ik deze mustread uiteraard ook graag met jullie.

Jojo Moyes is een Engelse journaliste die na de geboorte van haar eerste kind beslist om vanaf 2002 voltijds schrijfster van boeken te worden. Dat gaat haar meteen goed af want ze is vanaf het begin behoorlijk succesvol. Ze sleept een aantal prijzen in de wacht en schrijft met 'Voor jou' een ware bestseller. Het boek wordt maar liefst in 11 talen vertaald én er is ook een verfilming (Me before you).


Korte inhoud:
Louisa en Will zijn absolute tegenpolen. Als Lou wordt aangenomen om voor Will te zorgen, die sinds een ongeluk in een rolstoel zit, botsen hun karakters ook onmiddellijk. Maar als ze ontdekt wat hij voor ogen heeft, besluit ze alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Alleen, hoe overtuig je iemand dat er nog zo veel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken?
(bron: Bol.com)

Aan 'Voor jou' is er nog een ander boek van Moyes onlosmakelijk verbonden, namelijk 'Een leven na jou'. Als ik er de korte inhoud van lees, neem ik aan dat het het vervolg op 'Voor jou' is, maar zo las ik het eigenlijk niet op het net. Ik weet dus niet heel zeker wat er eerst moet gelezen worden. Wellicht kunnen jullie het mysterie oplossen :).

Andere boeken van Moyes

Uiteraard schreef deze schrijfster - naast de boeken over Will en Lou - nog andere pakkende verhalen. Misschien kunnen jullie me er straks iets meer over vertellen. Laat gerust een reactie achter als je me nog een ander boek van Moyes kan aanraden!

* Vier plus één
* De laatste liefdesbrief
* Portret van een vrouw
* Walvisbaai
* Dans met mij
* Paradijs op aarde
* Een week in Parijs


Bron:
* https://www.hebban.nl/boeken/voor-jou-jojo-moyes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten