woensdag 11 januari 2017

Koek koek van Vos en Haas

Vos en Haas zijn boeken die ik in mijn kindertijd niet kende. Dat kan wellicht ook niet want volgens mij bestonden ze nog niet. Ik leerde ze kennen via mijn collega van het eerste leerjaar en ik merk dat ze bij de kinderen in de eerste graad echt wel populair zijn. En toch krijgen ze niet altijd de aandacht die ze verdienen vind ik. Het zijn behoorlijk lijvige boeken en daarom spreken ze sommige leerlingen niet aan. Geheel onterecht, als je het mij vraagt.

Een goeie maand terug deed onze bibliotheek weer een uitverkoop van oude boeken en ik kon er twee van Vos en Haas op de kop tikken. Vandaag breng ik verslag uit van 'Koek koek', later volgt er nog een blogpostje over Vos en Haas op het eiland.


Gegevens

Uitgeverij: lannoo
Uitgegeven in 2007
Omslagontwerp: Studio Lannoo
Vormgeving: Studio Lannoo
ISBN: 978 90 209 7041 8
NUR: 287, 282


Flaptekst

Vos verft het hek.
'Koek, koek!' hoort hij plots.
Wie was dat?
Vos weet het niet.
Maar koek wil hij wel.
Vos zet de pot met verf neer.
Hij loopt het bos in.
Op zoek naar koek!
En Haas dan?
Laat hij Haas in de steek?

Mijn mening (++)

Door de verschillende lettertypes doorheen het verhaal, krijgt dit boek iets aparts. Ik vind het fijn om op die manier te lezen en volgens mij vinden kinderen het ook leuk omdat er zo een pak minder tekst op één pagina staat. Het verhaal is eenvoudig, maar brengt de lezers op tal van manieren wel iets bij. Dat vind ik fijn. Zo wordt een koekoek en het woord koek door Vos door elkaar gehaald. Ze hebben het in het verhaal ook over een kompas. En daarnaast is schrijfster Sylvia ook spitsvondig met taal. Is altijd leuk. Het lijkt allemaal zo eenvoudig, maar als je zelf af en toe schrijft, besef je dat dit helemaal niet zo is. Laat je dus verrassen met Koek koek en verdwijn even helemaal in de wereld van Vos, Haas en Uil.


Bron:
* https://www.bol.com/nl/p/koek-koek-vos-en-haas/1001004004880675/?country=BE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten