zondag 29 januari 2017

Ik ken 'Het geheim van mijn moeder'

De kinderboeken even niet meegerekend, las ik met 'Het geheim van mijn moeder' het tweede boek van 2017 uit. Twee boeken per maand. Geen aantallen om records te laten sneuvelen, maar zeker aanvaardbaar na het boemeljaar 2016. Ik ben er dus heel erg blij mee.

Gegevens

Schrijver: J.L. Witterick
Oorspronkelijke titel: My Mother's Secret
Vertaling: Annemie de Vries
Omslagontwerp: Davy van der Elsken / DPS Design
Omslagfoto: Thinkstock
Opmaak: ZetSpiegel, Best
ISBN: 978 90 00 33483 4
NUR: 302
Uitgegeven in: 2013
Uitgeverij: Unieboek / Het Spectrum bv, Houten - Antwerpen

Flaptekst

Polen. 1939. De jonge Helena heeft het huwelijk van haar ouders zien stranden toen haar moeder Francizka niet langer gebonden wilde zijn aan een nazi-sympathisant. Vastbesloten om haar kinderen op te voeden met andere waarden, neemt ze een radicaal besluit: ze stelt haar huis open aan diegenen die aan het nazi-regime proberen te ontsnappen.

In de stal en onder de keuken huisvesten Francizka en Helena twee Joodse gezinnen. En op zolder maken ze ruimte vrij voor Vilheim, een Duitse soldaat die niet meer wil vechten in een oorlog waar hij niet achter staat. Geen van de onderduikers weet van elkaars bestaan. Geen van hen zal de oorlog overleven als zijn verblijfplaats uitlekt.

Mijn mening (++)

Ik vond 'Het geheim van mijn moeder' een goed boek. Goed geschreven, duidelijke taal, fijne persoonsbeschrijvingen en een pakkende verhaallijn. Wat ik echter ook al in mijn eerste mening zei, blijft nu overeind. Omdat de hoofdstukken behoorlijk kort zijn, zakte ik nooit helemaal weg in het verhaal en daar ga ik wel naar op zoek in een boek. Pas op, misschien is dat niet altijd nodig. Daarom heb ik het graag gelezen en zou ik dit boek van Witterick zeker aanraden. Maar het is duidelijk dat dit boek ook voor jongvolwassenen kan dienen. Door het verhaal over Helena en haar moeder te lezen kom je heel wat te weten over de gruwel van de Tweede Wereldoorlog en hoe het was om in die tijd te leven. Ik denk dat het werk dus niet alleen in de leeswereld zijn weg moet kunnen vinden, maar ook in het onderwijs, bijvoorbeeld in de geschiedenis- of godsdienstles.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten