maandag 16 januari 2017

De waarheid van Luc Nilis

Mijn eerste mening over 'De waarheid - Luc Nilis spreekt' kon je hier in het begin van het jaar al lezen en intussen heb ik het boek helemaal uit. Ik heb het gevoel dat dat lezen toch echt weer op gang zal komen in 2017, oef! Dat komt niet alleen mijn blogje hier, maar ook mezelf ten goede. Ik merk wel dat ik moeite heb om alles op te slaan. Achteraf kan ik soms hele flarden van het verhaal niet meer oprakelen, maar hopelijk komt die concentratie (samen met mijn slaap) wel weer terug.

Bon, het eerste boek van 2017 werd dus een biografie. Aangezien ik zelf wel wat vrije tijd aan voetbal besteed, ken ik Nilis ook al een hele tijd. Niet dat ik superveel herinneringen aan zijn speelcarrière heb, maar ik herinner me dat hij vanuit elke hoek van het veld naar het doel kon trappen. Ook dat hij een hele periode bij Anderlecht speelde, maar dat hij daarna bij PSV echt furore maakte. Na zijn carrière ging het een pak minder goed. Daar stond soms iets over te lezen in de krant. Ik was dus al een tijd benieuwd naar de man achter de voetballer en dan is het gewoon een slim idee om het boek ter hand te nemen ;).

Gegevens

Uitgeverij: Manteau
Schrijver: Thijs Slegers
Omslagfoto: Stephan Vanfleteren
Omslagontwerp: Studio Jan de Boer
Typografie: Crius Group, Hulshout
ISBN: 978 90 223 3212 2
Nur: 489


Korte inhoud

Het boek gaat eigenlijk over het hele leven van Nilis tot nu toe. Niet heel erg langdradig uitgesponnen, maar duidelijk en to the point.
Hoe hij door zijn vader dagelijks werd getraind en hoe hij via Winterslag en Anderlecht uitgroeide tot een wereldvoetballer. Bij PSV helemaal naar waarde schat en in Nederland echt op handen gedragen. Hoe het bij de nationale ploeg altijd wat minder liep en waar hij eigenlijk nooit de erkenning kreeg die hij verdiende. In eigen land geen individuele prijs (tijdens zijn actieve carrière), wel de Gouden Schoen van Nederland gekregen. Na zijn verschrikkelijke beenbreuk die hij opliep bij Aston Villa moest hij noodgedwongen een punt achter zijn voetbalbestaan zetten. Hij sukkelde daarna in een diep dal. Zijn revalidatie vroeg veel van hemzelf en zijn huwelijk liep niet meer zoals het zou moeten. Hij begon veel geld te vergokken en kwam in een zwarte wereld terecht. Uiteindelijk werd hij door zijn grote liefde PSV terug uit het slop gehaald.


Mijn mening (++/+++)

Biografieën zijn eigenlijk niet mijn favoriete boeken. Ik vind het fijn om iets meer over een bekend persoon te weten te komen, maar deze verhalen zijn meestal niet fantastisch geschreven. Dat dit boek door een journalist werd neergepend is wellicht een meerwaarde. Ik heb me dan ook geen enkele keer gestoord aan de schrijfstijl en ik heb ook nooit gedacht dat er iets beter uitgelegd moest worden. Af en toe wordt er eens iets herhaald, maar dat vind ik niet erg. Dat kan soms wel eens handig zijn en het is ook niet makkelijk om een heel verhaal chronologisch te vertellen. Alles zit zodanig met elkaar verweven dat het niet evident is om alles uiteen te rafelen. 
Door dit boek te lezen kom je veel meer te weten over de voetbalwereld door de jaren heen, over de voetballer Nilis, maar zeker ook over de mens. Wat ik zo mooi vind, is dat hij heel eerlijk is. De dingen die fout liepen in zijn leven, daarbij verwijt hij zichzelf ook wel een aantal dingen. Hij weet dat sommige relaties een tijd stroef verlopen hebben en dat hij daar mede schuld aan heeft. Het is dus een heel oprecht boek geworden dat de titel 'De waarheid' alle eer aan doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten