maandag 6 mei 2019

Eerste mening over Dolfje Weerwolfje van Paul van Loon

In mijn klas lees ik graag voor en dit jaar maakte ik er werk van om alles rond voorlezen wat beter uit te werken. Daarom begon ik met een rondvraag op enkele Facebookpagina's en kwam ik uiteindelijk tot een vijftal boeken die overal in het tweede leerjaar leken op te duiken. Daarnaast had ik zelf nog twee klassiekers van Marc de Bel liggen en zo kwam ik aan een mooie verzameling van zeven boeken. Eentje ervan wil ik hier alvast bespreken en dat is Dolfje Weerwolfje van Paul van Loon. Vandaag lees je mijn eerste mening, tegen het eind van volgende week zou ik ook mijn eindbeoordeling willen neerschrijven.

Flaptekst

Als Dolfje wakker wordt, is het donker. 
De maan schijnt in zijn kamer. Het is een bijzondere nacht.
Zeven, denkt Dolfje. Eindelijk ben ik zeven jaar.
Dan schrikt hij zich rot. Hij ziet opeens overal haar.
Zijn handen en voeten zijn poten geworden.
En hij heeft een staart. Dan komt Timmie binnen.
'Ik wil dit niet,' gromt Dolfje.
'Misschien gaat het vanzelf wel over,' zegt Timmie.
'Ja, jij hebt makkelijk praten,' gromt Dolfje.
'En als het niet overgaat? Wat dan?'

Reeks Dolfje Weerwolfje

Moest je zin hebben om andere boeken over Dolfje Weerwolfje te lezen, dan zijn er nog heel wat. Hieronder zet ik een lijst die ik vooraan in deel 1 vond.

Dolfje Weerwolfje (1)
Volle maan (2)
Zilvertand (3)
Weerwolvenbos (4)
Boze drieling (5)
Weerwolvenfeest (6)
Weerwolfgeheimen (7)
Dolfje Sneeuwwolfje (8)
Een weerwolf in de Leeuwenkuil (9)
Weerwolfbende (10)
SuperDolfje (11)
Weerwolf(n)achtbaan (12)
Weerwolfhooikoorts (13)
Een miniheks in het Weerwolvenbos (14)
MeerMonster (15)
Weerwolvensoep (16)
MaanMysterie (17)
GriezelWielen(18)
Dolfje en Noura (19)

Mijn eerste mening

Ik ken Paul van Loon al een hele tijd van naam, maar eigenlijk las ik nog niet veel van deze schrijver. Dolfje Weerwolfje heeft me tot nu toe wel erg verrast. Het boek leest vlot en er komt een verhaal dat ik nog nooit eerder las. Een jongetje dat na zijn verjaardag in een weerwolf verandert. Misschien kan dit wel wat kinderen bang maken. De helden in je klas zullen dit natuurlijk heel erg fijn vinden, andere leerlingen zal ik goed moeten inprenten dat dit een fantasieverhaal is en dus niet echt kan. Want ik zou niet willen dat er iemand 's nachts zijn slaap laat. Er zijn immers nog kinderen die zeven moeten worden... :). Wat ook anders is, is dat Dolfje niet bij zijn mama en papa woont. Die zijn plots verdwenen. Doorheen het boek zal het raadsel rond zijn ouders wellicht nog opgelost worden of misschien is dat een cliffhanger voor een volgend verhaal in de reeks. Ik zal er waakzaam moeten voor zijn of ook daar geen kinderen mee blijven zitten. Stel dat jouw ouders plots zouden verdwijnen? Ik weet zeker dat sommige kinderen daarover gaan beginnen nadenken.

Kort samengevat
+ duidelijke taal, origineel verhaal, leuke verhaallijn
- sommige elementen kunnen misschien wat angst (twijfel) veroorzaken


Bron:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten