vrijdag 3 mei 2019

Kronieken van de liefde, een omnibus van Elena Ferrante

In de voorbije kerstvakantie leerde ik Elena Ferrante kennen en dit eigenlijk via vrt.nu. Misschien snap je de link niet, maar ik probeer het je in het kort uit te leggen ;). Er werden wat series aangeprezen en omdat ik in elke vakantie wel voor wat ontspanning wil gaan, keek ik naar 'My Brilliant Friend'. Jammer dat ik hier toen nog niet weer aan het bloggen was geslagen want dan had ik je mijn beoordeling over deze serie kunnen geven. Er is natuurlijk wel het een en ander blijven hangen, maar ik schrijf mijn mening graag in de eerste dagen na het bekijken of lezen van iets. Op die manier vind ik mijn recensies beter, eerlijker, waarheidsgetrouw en gewoonweg interessanter en bruikbaarder voor jullie. Daarom ben ik van plan om de serie nog eens te bekijken en dan meteen verslag uit te brengen. Al is de kritische helft van mezelf daar ook niet altijd blij mee want die mening is altijd net iets genuanceerder. Zo is het altijd iets met me, maar er is echt wel beterschap op komst. Ik slaag er immers al een week of drie in om meteen te bloggen. Hoera :).


Maar oké, we waren hier om een mening te verkondigen over Ferrante en dit over 'Kronieken van de liefde'. Ik kwam immers te weten dat Ferrante een Italiaanse schrijfster is en dat 'My Brilliant Friend' gebaseerd is op haar Napolitaanse romans (waarover later meer!). Ze schreef echter ook nog andere werken en deze drie werken werden samen gebundeld in 'Kronieken van de liefde'. Het gaat om 'Kwellende liefde', 'Dagen van verlating' en 'De verborgen dochter'.

Flaptekst

Voordat Elena Ferrante wereldwijd een miljoenenpubliek bereikte met haar Napolitaanse romans had ze al drie romans geschreven, die hier in een band bijeen zijn gebracht. Alle drie gaan ze over de pijn van de liefde, over verlating en verraad, vanuit het oogpunt van drie vrouwen. De elementen die de Napolitaanse romans zo onweerstaanbaar maken, zijn hier al aanwezig: de gulzige taal, de verteldrang, de kille blik, de verterende passie.

In Kwellende liefde keert Delia vanwege de dood van haar moeder Amelie terug naar Napels, de stad waar ze is opgegroeid. Was haar moeders dood een ongeluk, was het zelfmoord? Delia wil het weten en zet alles op alles om te ontdekken wie haar moeder eigenlijk was. Kwellende liefde verscheen in 1992 in Italië en in 1996 in Nederlandse vertaling.

Dagen van verlating vertelt het verhaal van de 38-jarige Olga, die met haar twee kinderen van de ene dag op de andere wordt verlaten door haar man. Ze komt terecht in een klok van pijn en wanhoop, maar uiteindelijk overwint haar levensdrang. Dagen van verlating verscheen in 2002 in Italië en in 2003 in Nederlandse vertaling.

In De verborgen dochter viert de gescheiden Leda in haar eentje vakantie aan zee. Daar ontmoet ze een levendige familie met jonge kinderen. Dat dwingt Leda haar verhouding tot haar volwassen dochters te herzien en te ontdekken wat hen nog bindt. De verborgen dochter verscheen in 2006 in Italië en in 2008 in Nederlandse vertaling.

In handen van Ferrante wordt de ogenschijnlijk simpele plot van deze drie romans de basis voor een onweerstaanbare vertelling, die pijn doet en tegelijkertijd verlicht.

Gegevens

Eerste druk: 2018
Uitgeverij: Wereldbibliotheek
NUR: 302
ISBN: 978 90 284 2478 8


Mijn eerste mening

Het feit dat ik 'My brilliant friend' heb gezien, schept wel wat verwachtingen en misschien verwachtte ik gewoon te veel van dit boek. Daarom kom ik er moeilijk in. Het verhaal lijkt me wel wat, maar wat me zo triggerde in de serie stoot me hier wat tegen de borst. Zo voelt het voorlopig toch. Het is misschien net iets te schreeuwerig, te luidruchtig. Dat is natuurlijk Italië maar waar ik in de serie van genoot, werkt nu echt wat op mijn zenuwen. Misschien was ik gewoon niet in de juiste stemming om zo'n boek te lezen en verandert mijn mening nog. Voorlopig moet ik wat op de tanden bijten. Misschien heeft het ook te maken met het feit dat het alweer een tijdje geleden is dat ik nog zo'n roman las. Het genre ligt wel wat gevoelig de laatste jaren ;). Een thriller gaat me dan vaak gewoon iets makkelijker af. Ik hou jullie alvast op de hoogte. Binnenkort hoop ik mijn eindbeoordeling hier neer te schrijven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten