donderdag 9 mei 2019

Orange Is the New Black

Je kunt er niet omheen dezer dagen... Netflix. Ik heb het zelf niet en gelukkig maar denk ik dan. Wanneer zou er daar in godsnaam nog tijd voor zijn? Maar wat niet is, kan natuurlijk nog komen en laten de beste series zich nu ook een weg banen tot in de rekken van de plaatselijke bibliotheek. Daarom begon ik een tijdje terug met het bekijken van seizoen 1 van Orange Is the New Black. Ik had de naam van de serie al een paar keer horen passeren en ik was eigenlijk wel nieuwsgierig. Genoeg dus om er even voor te gaan zitten en te relaxen.

Voordien had ik me niet echt goed geïnformeerd en verwachtte dus een dramareeks met heel wat thrillergehalte, maar ik moest mijn verwachtingen al na enkele afleveringen bijstellen. Vooral toen er nogal vreemde (en noem het gerust absurde) scènes voorbij kwamen... Ik wist nu niet goed of ik er de slappe lach bij moest krijgen of dat ik de DVD-speler maar meteen op stop moest zetten. En meestal betekent dat niet veel goeds. Dus het hing eigenlijk aan een zijden draadje of ik wel verder zou kijken naar de serie of dat ik de DVD-box niet meteen terug naar de bibliotheek zou brengen. Maar ik won wat nieuwe informatie in en iedereen liet me weten dat ik toch moest blijven verder kijken. Dat het zeker de moeite waard is. Dan doe ik dat maar gewoon zeker? Al weet ik niet of het echt helemaal mijn ding zal zijn (maar daar straks meer over in 'Mijn eerste mening').

Gegevens

  • Zes seizoenen van telkens 13 afleveringen
  • Begonnen in 2013, voorlopig laatste reeks in 2018
  • Amerikaanse serie
  • Geschreven door Jinji Kohan
  • Gebaseerd op de autobiografie Orange Is the New Black van Piper Kerman.
  • Hoofdrol voor Taylor Schilling (Piper Chapman)


Verhaallijn

Piper Chapman wil eigenlijk gewoon een rustig leven met haar vriend leiden, maar dat kan niet. Ze werd immers veroordeeld tot 15 maanden gevangenis voor het transporteren van drugsgeld. Ze deed dit in opdracht van haar toenmalige vriendin Alex Vause. Voor de vriend van Piper was het even schrikken toen hij het verleden van zijn partner hoorde. Een gevangenisstraf, maar ook nog eens een lesbische relatie. In de eerste aflevering meldt Chapman zich aan in de gevangenis, maar is ze eigenlijk helemaal niet klaar om voor 15 maanden lang afstand te nemen van Larry, haar verloofde. 


Mijn mening

Voorlopig kan ik me niet echt vinden in deze serie, maar ik vertel er wel meteen bij dat ik nog maar drie afleveringen achter de kiezen heb. Waarom ik er moeilijk in lijk te komen? Ik heb nooit echt van komedie gehouden (terwijl ik echt wel verzot ben op lachen) en dit is onverwacht wel een komische serie in plaats van een dramareeks. Eens ik me over die verwachtingen heen kan zetten, loopt het misschien wel los, maar mezelf kennende zou het ook even goed kunnen zijn dat ik er na nog wat afleveringen gewoon de brui aan geef. Ik heb geen idee waar dit naartoe gaat. Niet wat het verhaal betreft, niet wat mijn inleving en mijn mening betreft. Voorlopig dus kort samengevat niet mijn ding, maar nog nieuwsgierig genoeg om het nog steeds een kans te geven. Wordt vervolgd!



Bron: 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten