maandag 21 maart 2016

Spik en Spek, aflevering 1

De boekjes van Spik en Spek zijn alom bekend of dat dacht ik toch tenminste. Ik zie ze in de plaatselijke bib heel vaak onder de uitleendesk doorgaan en toch zijn er kinderen in mijn klas die nog nooit van deze reeks gehoord hebben. Daarom vind ik het des te fijner om ze aan mijn tweedeklassers aan te bieden. Er bestaan verschillende reeksen rond deze figuurtjes van Marc de Bel waardoor er hier op Gietjes Boekies en Movies zeker nog recensies over Spik en Spek zullen volgen.

Gegevens

Heidi Smits
Tekeningen: Frieda Van Raevels
Naar een idee van: Marc de Bel
Coördinatie en redactie: Marjolein Noé en Anneriek van Heugten
Advies: René De Cock
Vormgeving: Inne Van den Bossche
Uitgeverij: Abimo
NUR: 191
ISBN: 9789059324527
AVI M3 (oud AVI 2)

Flaptekst

spik is ziek.
ze heeft last van jeuk.
daar weet spek wel wat op.
maar wat spek ook doet,
de jeuk gaat niet weg.
dan geeft mam spik een pil.
de jeuk gaat weg.
maar ... wat is er nu met spek?


Mijn beoordeling (++)

De boekjes rond Spik en Spek zijn echt heel leuk voor de kinderen. Dit boekje komt uit de gele box en deze hebben allemaal leesniveau M3 (of oud AVI 2). Zoals je hierboven aan de flaptekst ziet, staat er dus geen enkele hoofdletter in het boek. Alle verhalen uit deze box kunnen eigenlijk al door heel jonge kinderen worden gelezen. Er staat behoorlijk wat tekst in de boekjes, maar er zijn ook heel veel kleurrijke en levendige tekeningen. In het begin van het verhaal krijg je altijd een overzicht van de personages uit de boeken van Spik en Spek en achteraan staan er ook nog een aantal vraagjes. Op die manier kun je als ouder ook altijd controleren of je kind begrepen heeft wat het gelezen heeft.


Bron:
* http://www.abimo.net/jeugdboeken_prentenboeken/index.php?pg=detail&bkid=185&ct=66
* http://www.abimo.net/educatieve_uitgaven/index.php?pg=detail&rid=324&ct=118

Geen opmerkingen:

Een reactie posten