maandag 14 maart 2016

Eindbeoordeling Overspel

Vorige week schreef ik hier op Gietjes Boekies en Movies mijn eerste mening over 'Overspel' van Tatiana de Rosnay. Ik was toen laaiend enthousiast en verslond het boek eigenlijk bijna ;). Aan de kant leggen was in het begin heel erg moeilijk en ik was heel erg benieuwd naar de draai die deze schrijfster aan het leven van de brave huisvrouw Hélène - na het dodelijke overspel - zou geven.

Wil je eerst nog even weten waarover het boek gaat, dan kun je de flaptekst hier vinden.
Mijn eerste mening vind je dan weer hier.

Gegevens

Uitgegeven in 2004, in het Nederlands in 2014
Uitgeverij Frans: Editions Héloïse d'Ormesson
Uitgeverij: Ambo/Anthos uitgevers
Oorspronkelijke titel: Spirales
Omslagontwerp: Janine Jansen
ISBN: 978 90 472 0457 2

Mijn mening (+)

Ik dacht een pareltje bij de hand te hebben, maar mag ik het zeggen? Ik had het mis. Daarom vind ik het leuk om ook mijn eerste mening op mijn blog te verkondigen. Oké, dat kan voor sommigen onder jullie misschien wel misleidend zijn, maar zoals ik al zei, doe ik soms te lang over een boek waardoor ik een bepaalde mening onderweg zou vergeten. Ik was dus laaiend enthousiast in het begin en aangezien ik niet aan mijn proefstuk van de Rosnay toe was, verwachtte ik echt veel. Jammer genoeg kon de Franse schrijfster de verwachtingen dit keer niet inlossen. Als ik heel eerlijk ben dan ben ik zelfs wat ontgoocheld. Ach, niets om mij druk om te maken, maar ik vind het verhaal naar het einde toe eigenlijk helemaal wegkwijnen. Ik heb het uitgelezen, maar het ging eigenlijk niet meer van harte. Het einde wilde ik wel nog weten, maar ik vloog echt over de zinnen. Zoals ik in het begin echt getriggerd werd door haar eerste hoofdstukken, zo voelde ik me crue gesteld na een paar hoofdstukken al in de steek gelaten. Zelfs de korte stukken tekst vond ik op de duur vervelend omdat ik het gevoel had dat ik nooit echt meer in het verhaal kwam. Door de korte hoofdstukken leest het wel erg vlot, maar heb je het gevoel dat je als een vogel over het verhaal vliegt terwijl ik er als nevenpersonage graag gewoon tussen sta.

De andere boeken van de Rosnay zou ik zeker nog eens willen herlezen, maar dit gaat terug naar de bieb en komt niet meer terug mee, daarvoor is het leven te kort  (en zijn er veel te veel boeken ;)). Misschien hebben jullie een andere mening, maar het hoeft niet meer gezegd dat ik dit de minste van alle Rosnays vond. En als ik zo eens snel surf op het net, dan ben ik zeker niet de enige die zo over dit boek denkt. 


Nog een fijne leesweek toegewenst! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten