donderdag 10 maart 2016

Herboren of wat je nog niet zag in Thuis

Ik sprak jullie tijdens mijn buit van de bieb #3 al over mijn guilty pleasure Thuis. Sinds jaar en dag kijk ik naar deze serie en ik denk dat ik mijn dagelijks halfuurtje ontspanning niet gauw zal afzweren :). Pas op, soms kijk ik wel uitgesteld, maar dan maak ik er gewoon een Thuisstrijkmarathon van!

Genoeg over mezelf nu, we zijn hier tenslotte om het over boeken te hebben. Er zijn al enkele boeken verschenen rond de soap en in het verleden las ik er al eentje, maar de aflopen week was het tijd voor Herboren - Wat u (nog) niet zag op televisie.

Andere boeken

Dit boek is eigenlijk de derde in een reeks. Niet dat ze telkens een vervolg zijn op elkaar, dingen die niet - of nog niet - aan bod kwamen in de serie worden wel op die manier toegelicht.

Eerst had je Doodgezwegen, het verhaal over Lowie en zijn ouders Leontien en Luc.


De makers van de serie schreven Lowie en Leontien een hele tijd terug uit de reeks. Jammer vond ik dat want de verhaallijnen rond Leontien waren altijd spannend én Marijke Hofkens zette altijd goeie acteerprestaties neer. In het boek Doodgezwegen wordt er meer verteld over haar periode in Mexico, waar ze samen met haar zoon Lowie onderdook uit schrik voor haar man (of was het al ex-man) Luc Bomans.

Flaptekst:
Al heel zijn leven is Lowie samen met zijn moeder Leontien op de vlucht doorheen Mexico. Hij weet niet waarom... Al heel zijn leven liegt Leontien tegen Lowie over zijn vader Luc Bomans. Ze weet dat haar zoon de waarheid ooit zal te weten komen.

Op het moment dat Leontien Lowie weer eens verplicht om midden in de nacht halsoverkop te vertrekken, is voor Lowie de maat vol.

De relatie tussen moeder en zoon wordt serieus op de proef gesteld. Wanneer er op hun vlucht nieuwe romances ontstaan en er nog meer geheimen bovenkomen, ziet het ernaar uit dat dit weleens hun laatste vlucht zou kunnen worden.


Na Doodgezwegen kwam ook het boek (On)gewenst uit. Dit verhaal handelt over Sam, de dochter van Simonne die zij dacht heel lang geleden verloren te zijn.


Flaptekst:
"Was ik (on)gewenst?"
Al heel haar leven wordt Sam door deze vraag gekweld. Wanneer ze plots zwanger blijkt van Tim, wil ze eindelijk achterhalen wie haar moeder is, en waarom die haar heeft gedumpt. Na een lange zoektocht ontdekt Sam dat Simonne haar moeder is, tot beider verbazing.

Maar hoe kon het zover komen? Waarom heeft Simonne Sam destijds zomaar achtergelaten? Dat lees je in dit boek.

We gaan terug naar 1978. Simonne is nog een prille tiener, en ze woont met haar moeder Yvette en haar zus Angèle in een bescheiden café. Simonne wordt voor het eerst in haar leven echt verliefd op een knappe, maar veel oudere jongen, Kristof. Yvette reageert afwijzend, Angèle is jaloers. Wat start als een stiekeme romance, groeit al snel uit tot een aaneenschakeling van moeilijke keuzes, dramatische gebeurtenissen en pijnlijke geheimen.

Gegevens 'Herboren'

Uitgeverij: BORGERHOFF & LAMBERIGTS
Uitgegeven in 2016
Eindredactie: Sofie Maertens
Coördinatie: Wim De Bock & Pieter Vanderhaegen
Coverbeeld: Marco Mertens
Coverontwerp: Emma Thyssen
Zetwerk: Evelien Degeyter
ISBN: 9789089316066
NUR: 300/340

Korte inhoud 'Herboren'

De flaptekst van het boek waar ik het vandaag over wil hebben, kon je eerder al op mijn blogje vinden. Ik vermeldde hem immers al bij mijn buit van de bieb #3. Waar het in 'Herboren' om gaat is de transformatie van Franky naar Kaat. Franky Bomans is de zoon van Simonne en Frank die in de serie al door enkele verschillende acteurs werd vertolkt. Wil je daar meer over weten, dan kun je zeker eens een kijkje nemen op Gietjes Weetjes. Daar schreef ik een postje over Franky Bomans.

Wat vooraf ging

Franky maakte in zijn jonge leven al heel wat mee want in zijn tienerjaren ontdekt hij dat hij homo is. Hij wordt verliefd op Bram, maar zijn heterovriend beantwoordt zijn avances niet. Daarna verschijnt Tibo op het toneel en dat wordt uiteindelijk de man van Franky. Vader Frank heeft het in het begin zeer moeilijk met de geaardheid van zijn zoon, maar besluit uiteindelijk toch vrede te sluiten met zijn zoon (en schoonzoon).

De wedergeboorte van Franky, euh Kaat

Omdat de huwelijksreis in de VS zoveel indruk heeft nagelaten bij Franky en Tibo beslissen ze om daar naartoe te trekken om een nieuw leven op te bouwen. Oma Yvette en ouders Frank en Simonne zien daar natuurlijk tegenop, maar het jonge koppel is vastbesloten. Samen proberen ze er een leven op te bouwen en algauw komen Yvette en Simonne op bezoek. In die periode voelt Franky zich echter slecht op zijn gemak. Hij mist iets, maar hij weet niet precies wat. Eerst denkt hij nog dat het aan zijn man Tibo ligt, daarna komt het besef dat hij het probleem eigenlijk bij zichzelf moet zoeken. Beetje bij beetje ontdekt hij dat hij eigenlijk niet tevreden is met wie hij is, dat hij ongelukkig wordt door het lijf waarin hij is geboren. Daarom neemt hij een drastisch besluit. Hij wil een vrouw worden en dit liefst zo snel mogelijk, zonder Tibo daar - in eerste instantie - over in te lichten.

Mijn mening (+)

Thuis vind ik de max en ik weet dat ik niet zo heel veel van zo'n boeken moet verwachten, maar toch heb ik het hele boek als een klucht aangevoeld. Niet omdat ik niet geloof in mensen die in het verkeerde lijf geboren zijn, laat dat heel duidelijk zijn. Wel omdat ik deze verhaallijn in Thuis niet als echt aanvoel. Zoals ik eerder al zei, volg ik de soap van het prille begin en er is nooit iets in deze richting geïnsinueerd. Franky leek mij altijd de man in zijn relaties en hij heeft ook altijd beweerd dat hij zich een echte man voelde. Daarom heb ik dit boek als tussendoortje gelezen, maar ik kon me er niet echt in vinden. Maar misschien ben ik gewoon een kritische madam :). Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik wel nieuwsgierig ben naar de verhaallijn van Kaat. Hoe zal Frank reageren en wat zal er allemaal met de nieuwe Franky gebeuren? Redenen genoeg dus om te blijven kijken :). En in de toekomst vertel ik hier wellicht ook nog iets meer over Doodgezwegen en (On)gewenst.


Bronnen:
* https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/ontspannende-lectuur/9789089314666/ria-maes/doodgezwegen
* http://www.cosmox.be/boeken/on-gewenst-thuis-annelies-lafleur-9789089315151
* http://www.cosmox.be/boeken/thuis-herboren-9789089316066

Geen opmerkingen:

Een reactie posten