vrijdag 12 januari 2018

Eerste mening over De Doorbraak

Wat is het fijn om weer (zeker voor heel even) een echte lezer te zijn. Als ik mijn bed in duik, grijp ik weer automatisch naar een boek. Ik leg ze zelfs niet meer weg achteraf, ik leg ze gewoon naast me. Dat lege kussen deed me te veel pijn dus heb ik dat maar weg gedaan en is er plaats voor een boek. Het klinkt misschien wat gek, maar het zijn van die kleine dingen die het grootste 'ding' in mijn leven wat draaglijker maken. Na 'Wat jij niet ziet' van Sarah Pinborough begon ik een paar dagen terug aan 'De doorbraak' van Simone van der Vlugt. Ik las al enkele boeken van deze Nederlandse schrijfster, maar ik zie dat ik er nog nooit toe kwam er hier op Gietjes Boekies en Movies iets over te schrijven. Hoog tijd dus om daar verandering in te brengen.

Flaptekst

De jonge Romée breekt door als zangeres na een desastreuze jeugd met een tirannieke vader. Maar alle plotselinge roem en succes maken haar niet gelukkig. Haar broer Rob, het enige familielid met wie ze het goed kan vinden, raakt vermist op zijn wereldreis. In haar professionele leven wordt ze beschuldigd van plagiaat en geterroriseerd door een anonieme stalker. Romée trekt zich steeds meer terug en probeert wanhopig grip op haar leven te krijgen. Op het randje van een burn-out gaat ze op zoek naar Rob, maar de zoektocht is niet zo eenvoudig als ze dacht. Om antwoorden te krijgen moet Romée terug naar haar ouderlijk huis, waar oude wonden worden opengereten. Intussen komt haar stalker steeds dichterbij. Wat is de waarheid, en wie kan ze vertrouwen?

Mijn eerste mening

De boeken van Simone van der Vlugt lezen altijd heerlijk vlot en daar hou ik wel van. Ik zou niet altijd zo'n boeken willen lezen. Ik wissel ze graag af met wat moeilijkere werken. Maar aangezien ik uit een periode kom waar ik echt heel weinig heb gelezen, zijn dit misschien wel de boeken die me echt weer helemaal meetrekken. Die me de moed geven om me echt weer helemaal over te geven aan de wereld van de literatuur. Dit zijn geen hoogstaande boeken en dat bedoel ik helemaal niet negatief. Ik bedoel ermee dat ze voor iedereen toegankelijk zijn, dat ze heerlijk weglezen en dat je meteen in een verhaal duikt. Het hoofdpersonage wordt heel duidelijk omschreven en dankzij de welomrande situatieschetsen kun je je meteen de leefwereld van het hoofdpersonage voorstellen. Ik geniet met volle teugen van deze pageturner en daarom is niet hoogstaand misschien verkeerd uitgedrukt van mij. Het is geen moeilijk boek, dat bedoel ik ermee. En dat is nu net wat ik na een leesdip nodig heb. 
Hou Gietjes Boekies en Movies in de gaten, ik probeer zo snel mogelijk een eindbeoordeling te posten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten