maandag 1 februari 2016

Harlan Coben voor jongeren

Harlan Coben ken ik al een hele tijd, maar ik moet zeggen dat ik nog niet erg veel boeken van hem las. Ooit zag ik hem trouwens ook eens bij de jeugdboeken staan en toen las ik 'Nu of nooit'. Dit blijkt het tweede boek van een reeks rond Mickey Bolitar te zijn en daarom begon ik nu bij het begin. Ik las de voorbije dagen de eerste hoofdstukken van 'Schuilplaats'. Het derde boek in de reeks kwam intussen ook al uit en dat heet 'Gevonden'.

Flaptekst

De Bolitarfamilie heeft er een speurder bij! Voor het eerst schrijft Harlan Coben voor de jeugd.

Dat Myron Bolitar een niet al te goede relatie met zijn broer had, was al duidelijk. Dus wat moet hij als zijn neefje, Mickey, onder zijn toezicht wordt geplaatst? Voor Mickey Bolitar kan het leven niet veel ellendiger worden. Nadat hij zijn vader heeft zien sterven en zijn moeder in een afkickkliniek is opgenomen, moet hij bij zijn wereldvreemde oom Myron gaan wonen en tot overmaat van ramp moet hij ook nog naar een andere school!

Een nieuwe school betekent nieuwe vrienden en nieuwe vijanden. Gelukkig voor Mickey betekent het ook een fantastische nieuwe vriendin, Ashley. Het lijkt erop dat Mickeys leven eindelijk weer in de lift zit - totdat Ashley spoorloos verdwijnt. Maar Mickey is niet van plan om nog iemand kwijt te raken en besluit Ashleys spoor te volgen. Zijn zoektocht leidt hem naar een huiveringwekkende onderwereld en hij komt erachter dat Ashley niet is wie ze beweerde te zijn. En datzelfde geldt voor zijn overleden vader. Al snel ontdekt Mickey een samenzwering die zo schokkend is dat zijn schoolzorgen erbij in het niet vallen. Het leven zoals hij dat kende, komt volledig op losse schroeven te staan...


Mijn eerste mening

Het is altijd wat aanpassen als je een jeugdboek leest. De taal is vaak een tikkeltje eenvoudiger en de schrijfstijl is volgens mij ook altijd wat directer. Maar dat neemt niet weg dat ik ook van zo'n boek echt kan genieten. Ik wissel graag af en lees eigenlijk alles graag. Al boeit het ene me natuurlijk meer dan het andere. Harlan Coben neemt me van hoofdstuk één mee in een verhaal waar ik me onmiddellijk iets bij kan voorstellen. Een jongen op een nieuwe school, vader gestorven in een auto-ongeluk en moeder in een ontwenningskliniek. Je krijgt meteen heel wat gegevens over het leven van Mickey, maar er wordt ook nog voldoende achtergehouden zodat het mysterieus blijft. 

Mickey ontmoet immers de mooie Ashley, maar zij verdwijnt na een paar dagen. Daarnaast zag de getraumatiseerde jongen ook een oud vrouwtje die beweerde dat zijn vader helemaal niet dood is. Integendeel, hij is springlevend. Mickey gaat op onderzoek uit, maar komt al snel in een hachelijke situatie terecht. Wat moet hij doen om Ashley terug te vinden en het geheim rond zijn vader te ontrafelen zonder zelf gevaar te lopen? Ik weet het voorlopig niet. Coben houdt de spanning er goed in!


Bron:
* https://www.bol.com/nl/p/schuilplaats/9200000002212397/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten