donderdag 18 februari 2016

Kukel krijgt een broertje

Voor mijn job lees ik ook vaak kinderboeken en daarmee bedoel ik boeken voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Meestal situeren ze zich in de leeftijdscategorie 7-8 jaar want ik sta tenslotte in het tweede leerjaar. Boekverslagen deelde ik vroeger allemaal op mijn eerste blogje GIETJES CORNER, maar daar heb ik de verslagen verbannen. Daar gaat het vanaf 2016 alleen maar over onderwijs meer.

Daarom ga ik hier vanaf vandaag ook verslag uitbrengen over boeken voor (jonge) kinderen. Over die verhalen ga ik natuurlijk mijn eerste mening niet verkondigen, daarvoor zijn de boekjes te kort.

Het eerste kinderboek op Gietjes Boekies en Movies is Kukel krijgt een broertje. Dat is een boekje uit de reeks 'De kippetjes' van Abimo.

Gegevens

Uitgegeven in 2002 en 2006 - Door: Editions Pocket Jeunesse, département d'Univers Poche-Paris, France
Uitgegeven in 2011 in het Nederlands - Door: Abimo Uitgeverij
Originele titel: Le jour où mon frère viendra
Nederlandse tekst: Thea Dubelaar
Vormgeving: Rocio del Moral
ISBN: 978-9059327436
NUR: 287
AVI: E4 (oude AVI 5)

Flaptekst

'Waarom heb ik geen broertje?' zucht Kukel. Hij wil net als zijn vriendjes wormwippen en haantjeover spelen met een broertje. Maar hoe kom je aan een broertje? Zijn vriend Pedro de aalscholver heeft een geweldig idee. Hij gaat iets heel bijzonders doen voor Kukel...


Mijn milde mening (++)

Bij kinderboeken ga ik wat minder streng oordelen. Mijn mening is trouwens ondergeschikt aan die van de kinderen. Eigenlijk zou ik aan mijn nichtje uit het tweede leerjaar assistentie moeten vragen, maar ik wil haar niet belasten met mijn gekke ideeën. Stel je voor dat ze in een sneltempo ook al die kinderboeken moet gaan lezen. Ik denk dat ze haar meter zou verwensen (al leest ze wel graag).

Dus bij deze wil ik mijn mening sober, maar toch to the point houden. Ik las eerder al een boekje van deze reeks (toen Gietjes Boekies en Movies nog niet bestond) en ik moet zeggen dat ik dit een pak beter vind. Het is een goed en grappig verhaal. De vraag naar een broertje of een zusje is ook iets wat bij jongere kinderen vaak nog leeft. Zij willen al dan niet zelf soms ook nog een speelkameraadje ;). De vriendschap in deze boekjes is ook mooi en typerend. Er is altijd wel iemand die de kippetjes helpt. Door bepaalde gegevens in het verhaal kun je de kinderen ook heel wat bijbrengen. Zo heet het schaapje uit de reeks Blater. Als je vraagt waar die naam vandaan komt, dan duurt het soms lang voor ze het raadseltje kunnen oplossen. Het is dus niet alleen een leuk, maar ook een leerrijk boekje.

Ben je dus nog op zoek naar een origineel cadeau of wil je samen met je kind of leerlingen uit je klas op zoek naar leuke boekjes? Aarzel dan niet om dit eens mee naar huis te nemen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten