woensdag 17 februari 2016

elke DAG een VRAAG - Een dagboek voor 5 jaar

Schrijven, dat heb ik altijd al heel erg fijn gevonden. Daarom had ik in mijn tienerjaren uiteraard ook een dagboek. Ik moest al die avonturen soms echt gewoon van mij afschrijven om de slaap te kunnen vatten. Later werd het dan een traditie om tijdens de examens die dagboeken te herlezen. Ik zocht wat ontspanning tijdens het blokken door en dan kon ik me echt weer helemaal verliezen in de verhalen van toen.

In de periode dat ik mijn vriend leerde kennen, hield ik er eigenlijk van de ene op de andere dag mee op. Ik kon mijn verhaal immers aan iemand anders kwijt (al heb ik altijd ook wel vriendinnen gehad waar ik mijn grootste geheimen mee deelde ;)) en ik had er geen behoefte meer aan om iets neer te schrijven in de vorm van een dagboek. Heel zelden greep ik nog eens terug naar het boekje, het leek alsof ik er te oud voor geworden was. (En misschien moet ik meteen ook de kanttekening maken dat ik in die periode honderden brieven naar Pieter heb geschreven :)).

Toch heb ik nu soms spijt dat ik geen neerslag van bepaalde gebeurtenissen meer heb. Een aantal dingen sla je wel in je geheugen op, maar er zijn ook heel veel herinneringen die vervagen. Niet dat je nu in het verleden moet gaan leven, maar op bepaalde momenten in je leven heb je soms behoefte om even terug te blikken of iets van vroeger op te rakelen. Zonder dagboek is dat een beetje moeilijk.

Een tijdje terug probeerde ik trouwens eens een digitale versie (gewoon voor mezelf), maar wat miste ik die balpen en dat boek. Voor mijn job als leerkracht slijt ik al zoveel tijd achter een computer dat ik de fut niet meer kon vinden om dat voor een naslagwerk over mezelf nog eens te doen. Ik was dus tot voor kort nog altijd zoekende.... Zou ik gewoon weer een dagboek opstarten? Zou ik dat wel volhouden? Was er geen moderner alternatief? Voelen anderen eenzelfde behoefte? En zo kom ik bij het onderwerp van vandaag! (Zeg nu zelf, een intro van vier alinea's, ik hield het nog kort :).)

Ik zag in de kerstvakantie een boekje in de Standaard Boekhandel liggen en ik had toen eigenlijk al heel veel zin om het te kopen. Waarom ik het toen niet deed? Ik zat op mijn geld zeker? Nee, dat was de hoofdreden niet. Ik wist niet of ik het zou volhouden om elke dag iets te schrijven en van die onafgewerkte projecten, daar baal ik van. Dan voel ik dat aan als falen... Toen mijn wederhelft hier echter om een ander boek vroeg, dacht ik meteen: Twee vliegen in een klap en waarom niet gewoon proberen? Geef het een kans en dan zien we wel.

Intussen zijn we een weekje verder en ik ben echt heel erg blij met mijn boekje 'elke DAG een VRAAG'.


Tot nu toe vind ik het helemaal niet lastig om een vraagje in te vullen. Ik doe het op allerlei verschillende momenten. 's Morgens als ik juist wakker ben en ik niet moet werken (anders heb ik daar hélemaal geen tijd voor ;) ), als ik thuiskom van mijn werk, 's middags aan tafel want ik zit hier thuis toch alleen of 's avonds net voor het slapen gaan. 

Het is zo dat er op elke dag een vraag staat en die vraag moet je eigenlijk vijf jaar na elkaar op dezelfde dag beantwoorden. Ik geef een voorbeeld. Ik ben vorige week 11 februari gestart en daar stond de vraag 'Welk parfum draag je?' Dan heb je een vakje met 20... in waar je dus het jaartal moet gaan invullen. Daarnaast heb je vijf lijntjes en daar kun je dan je antwoord noteren. De bedoeling is dan dat ik volgend jaar opnieuw op 11 februari dezelfde vraag beantwoord en dit zo vijf jaar lang. Dan denk ik dat er toch al een serieuze evolutie zal in zitten en het is wellicht heel fijn om achteraf weer eens in dat boekje te snuisteren. Uiteraard ben ik nog niet ver en kun je dit nog niet als een eerste mening omschrijven, maar ik vind het tot nu toe alleszins heel erg aangenaam.

Positieve punten
+ Leuke vragen (andere voorbeelden: Wie zijn de drie belangrijkste personen in je leven? Wat is het meest spontane dat je tot nu toe deed? Wat zijn je reisplannen voor dit jaar? Waar geef je het meeste geld aan uit? Hoe lang kun je zonder je mobiel? enz.
+ Het neemt helemaal niet veel tijd in beslag om de vragen te beantwoorden
+ Een bladwijzer in de vorm van een lint
+ Leuke vormgeving, rustgevende kleuren
+ Niet duur
(en ik denk dat het voor sommige mensen ook een heel leuk en origineel verjaardagscadeautje kan zijn)

Negatieve punten
- Soms wat onhandig omdat het boek wat dik is en je kunt het niet goed openleggen. Wellicht is dat ook omdat ik het nog niet lang gebruik. Als ik binnen vijf jaar voor de laatste keer op de vragen zal moeten antwoorden, dan zal ik ook moeite hebben om te schrijven denk ik. Dan kan je hand nergens op rusten (aangezien het boek toch een aantal centimeter hoger is dan mijn bureau)
- Wat weinig plaats om te schrijven. Ik heb het gevoel dat ik soms wel wat meer lijnen kan gebruiken, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij. Kort houden is mijn sterkste kant niet :)

Bij deze vind ik het dus een meer dan geslaagde eerste kennismaking met het boek en ik hoop dat ik hier binnen vijf jaar kan schrijven dat het boekje helemaal werd volgeschreven :). Dan breng ik uiteraard weer verslag uit op Gietjes Boekies en Movies!


Bron:
* https://www.bol.com/nl/p/elke-dag-een-vraag-dagboek-voor-5-jaar/9200000015511776/?country=BE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten