zondag 21 februari 2016

Benieuwd naar het vervolg van 'Schuilplaats'!

In de voorbije vakantie las ik 'Schuilplaats' van Harlan Coben helemaal uit en ik moet zeggen dat ik echt benieuwd ben naar het vervolg! Ik denk dat ik dan ook niet lang zal wachten om 'Nu of nooit' te lezen. Nu alleen nog tijd vinden :)!

Eerder schreef ik op deze blog een eerste mening over dit boek en die vind je hier.


Gegevens

Oorspronkelijke titel: Shelter
Uitgegeven in 2011 - G.P. Putnam's Sons
Vertaling: Gert van Santen
Uitgegeven in 2012 - De Boekerij bv, Amsterdam
Omslagontwerp: Wil Immink
Omslagbeeld: Terence Langendoen / Getty Images
Aantal pagina's: 303
ISBN: 978-90-225-6244-4
ISBN: 978-94-6023-326-5 (e-boek)
NUR 284/305

Flaptekst

De Bolitarfamilie heeft er een speurder bij! Voor het eerst schrijft Harlan Coben voor de jeugd.

Dat Myron Bolitar een niet al te goede relatie met zijn broer had, was al duidelijk. Dus wat moet hij als zijn neefje, Mickey, onder zijn toezicht wordt geplaatst? Voor Mickey Bolitar kan het leven niet veel ellendiger worden. Nadat hij zijn vader heeft zien sterven en zijn moeder in een afkickkliniek is opgenomen, moet hij bij zijn wereldvreemde oom Myron gaan wonen en tot overmaat van ramp moet hij ook nog naar een andere school!

Een nieuwe school betekent nieuwe vrienden en nieuwe vijanden. Gelukkig voor Mickey betekent het ook een fantastische nieuwe vriendin, Ashley. Het lijkt erop dat Mickeys leven eindelijk weer in de lift zit - totdat Ashley spoorloos verdwijnt. Maar Mickey is niet van plan om nog iemand kwijt te raken en besluit Ashlesy spoor te volgen. Zijn zoektocht leidt hem naar een huiveringwekkende onderwereld en hij komt erachter dat Ashley niet is wie ze beweerde te zijn. En datzelfde geldt voor zijn overleden vader. Al snel ontdekt Mickey een samenzwering die zo schokkend is dat zijn schoolzorgen erbij in het niet vallen. Het leven zoals hij dat kende, komt volledig op losse schroeven te staan...

Mijn mening (++)

Aangezien dit het eerste boek van een reeks is, mag ik duidelijk stellen dat dit voor mij een veelbelovend debuut is. Ik weet niet of Coben erin zal slagen om het niveau zo hoog te houden, maar daar gaat het vandaag eigenlijk niet om. Voor mij is Schuilplaats een boek dat heel wat in z'n mars heeft. Het leven van Mickey wordt levensecht voorgesteld en je kunt bijna voelen in welke situatie die jongen leeft. Naar een nieuwe school trekken is niet simpel en de spanningen met zijn oom worden danig goed verwoord dat je beide partijen eigenlijk wel sympathiek kunt vinden. Ik denk dat jongeren van 15-16 jaar zich een heel goed beeld van de leefwereld van deze jongen kunnen vormen. Er worden een aantal onderwerpen aangesneden waar iedereen op zijn of haar manier voeling mee heeft. Zo gaat het niet alleen over vrienden, maar over het gecontroleerd worden van een volwassene en zelfs over de dood van een ouder. Er gebeurt ook wel heel veel in het leven van Mickey (terwijl het echte leven bij ons misschien een stuk saaier is :)), maar je hebt nooit het gevoel dat Harlan Coben over een schreef gaat. Hij overdrijft niet en dat vind ik altijd belangrijk bij het lezen van een boek. Het moet nog echt overkomen. Daar is deze schrijver zeker in geslaagd. Ik zou dit boek dan ook iedereen aanraden en zoals ik al zei... Ik ben heel benieuwd naar het vervolg! Uiteraard breng ik ook weer hier op Gietjes Boekies en Movies verslag uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten