zondag 3 januari 2016

Eerste film op Gietjes Boekies en Movies en wat voor één!

Naast boeken hou ik ook erg veel van films. Zoals de naam Gietjes Boekies en Movies al deed vermoeden, ga ik het hier dus - naast boeken - ook over films hebben. Aangezien ik de afgelopen twee weken verlof had, kon ik wel een aantal prenten bekijken. Later schrijf ik hier iets neer over de drie films rond 'The Hobbit', maar vandaag wil ik het over een klassieker hebben.

Voor mijn job ben ik nogal vaak met knippen en plakken bezig en dan zet ik de tv graag op. Meestal kijk ik dan naar mijn favoriete Vlaamse soap, maar in de vakantie waagde ik me eens aan een film. Normaal doe ik dat niet want dan zit ik meestal meer naar het scherm te gapen dan dat ik effectief iets voor school aan het uitvreten ben. Maar in deze tijden van het jaar gaat het er iets minder stressvol aan toe waardoor ik mezelf wel eens wat vaker een verzetje gun ;).

Een film dus, maar dan mag het uiteraard niet al te moeilijk of ingewikkeld zijn. Ik wist niet meteen welke op mijn Digibox te kiezen, maar de VRT hielp mij graag een handje. Toeval of niet, Sissi begon juist en aangezien ik ook binnen films van heel wat genres hou, besloot ik om deze film nog eens te bekijken. Ik ben er bijna zeker van dat ik hem al tijdens mijn kindertijd zag, maar dan spreek ik van meer dan 20 jaar geleden. Tijd dus om nog eens te kijken en er meteen ook een verslagje op mijn nieuwe blog van te maken.

Algemene gegevens

Regie: Ernst Marischka
Producent: Ernst Marischka en Karl Ehrlich
Scenario: Ernst Marischka
Hoofdrollen: Romy Schneider (Sissi), Karlheinz Böhm (Franz Joseph), Magda Schneider (Ludovika), Vilma Degischer (Aartshertogin Sophie)
Muziek: Anton Profes
Speelduur: 102 minuten
Taal: Duits

Sissi, een trilogie

Eigenlijk zijn er drie films rond Sissy: 'Sissi' uit 1955, 'Sissi - De jonge keizerin' uit 1956 en 'Sissi - De woelige jaren' uit 1957. Ik bekeek enkel de eerste. Over de inhoud zou ik je hieronder iets meer kunnen vertellen, maar ik kwam toevallig een toepasselijke video tegen. Die zegt misschien meer dan een alinea tekst :).



Mijn mening (+)

Net zoals bij de boeken wil ik ook steeds mijn mening met minnen en plussen uitdrukken. Op die manier zie je meteen wat ik van de film vind. Veel woorden zal ik hier deze keer niet aan vuil maken want eigenlijk verwoordt bovenstaande video mijn mening helemaal. Ik dacht dat dit een supermooie film was want ik hoor dat vele mensen steeds opnieuw naar deze prent kijken, maar ik moet zeggen dat ik het eerder saai vond. Voor mij heeft deze film heel weinig om het lijf. Misschien sta ik er niet genoeg bij stil dat dit verhaal al meer dan vijftig jaar oud is, maar het boeide me eigenlijk helemaal niet. Moest het geen zo'n klassieker zijn geweest dan koos ik wellicht voor -/+, maar ach, in tijden van vrede kies ik toch voor + :). Of het er dus ooit nog van komt om de andere twee films te bekijken, dat kan ik jullie niet beloven!

Uitsmijter - wie was Sissi echt?

Wat ik wel boeiend vind, is het verhaal dat achter deze films zit. Je moet weten dat ik echt van geschiedenis hou. Moest er meer tijd zijn dan zou ik zeker nog geschiedenis studeren, maar ach, een mens kan niet alles doen in zijn leven en er mogen ook nog dromen voor later overblijven uiteraard ;).

Sissi krijgt in de films gestalte door het knappe acteerwerk van Romy Schneider, maar in werkelijkheid heette Sissi Elisabeth Amalie Eugenie in Beieren. Ze werd in München geboren op 24 december 1837 en stierf in Genève op 10 december 1898. Door haar huwelijk met keizer Frans Jozef I was ze geen prinses van Beieren meer, maar werd ze keizerin van Oostenrijk en vanaf 8 juni 1867 zelfs koningin van Hongarije. Haar bijnaam was in die tijd eigenlijk Sisi, maar bij de verfilming van haar leven werd er nog een s aan die bijnaam toegevoegd. Daarom spreken we nu altijd over Sissi.

Uiteraard valt er nog veel meer over deze dame te vertellen, maar het is hier niet de bedoeling om er een historische blog van te maken. Daarom hou ik het hier zelf voor bekeken, maar bied ik je graag nog de volgende link aan. Dan kom je net als ik nog heel wat meer over Elisabeth te weten!

Bronnen:
* Wikipedia
* De film 'Sissi'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten