woensdag 20 januari 2016

Nieuwe rage in opruimland!

Vandaag een wat speciale mustread. Ik ben niet van plan om dit boek tussen mijn 'Wat ik nog wil lezen' te zetten, maar toch wil ik het graag even met jullie delen. Kenden jullie mevrouw Marie Kondo al? Neen, nog niet van gehoord? Dan zag je misschien wel al enkele filmpjes over haar opruimmethode op het net circuleren.

Ik vertelde jullie hier eerder al dat ik soms op zoek ga naar tips of trucjes om het leven wat aangenamer te maken. Niet dat ik te klagen heb hoor, helemaal niet, maar soms blijft er 's avonds nog wel heel weinig tijd over om iets leuks te doen. Ik moet zeggen dat er nu vooral veel uurtjes naar dat bloggen gaan, maar eens alles op poten staat, wil ik natuurlijk ook weer wat meer tijd voor andere leuke dingen. Dan moet ik het hier wat doseren (en dat lukt me zeker, ahum...).

Om meer tijd vrij te maken is het uiteraard de bedoeling om je huishouden zo goed mogelijk te regelen en te structuren. Laat het nu net daar vaak fout lopen bij mij (en ik ben er zeker van dat dat ook bij velen van jullie soms zo is).

Nu kwam ik de afgelopen weken al een paar keer dezelfde naam tegen. Die van Marie Kondo, een Japanse opruimgoeroe. Het is niet mijn bedoeling om heel haar strategie uit de doeken te doen, maar ik wil jullie kort even vertellen dat er nu een boek met de alles zeggende titel 'Opgeruimd!' is verschenen. Het schijnt echt wel te werken. Zo gaat het vooral over hoe je kleren in je kast moet gaan opruimen en krijg je tips over hoe je heel je hebben en houden moet sorteren, rangschikken en ordenen. Met die kleerkast ondervind ik zelf nog niet zo veel last (die is behoorlijk proper), maar ik ben zo slecht in weggooien. Ik ben er dus zeker van dat ook ik een aantal tips uit 'Opgeruimd' kan gebruiken! Ik denk dus dat er hier later nog een verslagje komt van dit boek (al weet ik natuurlijk niet in welke eeuw dat zal zijn ;) ).

Ben je nog niet helemaal warm gemaakt voor het boek? Dan kunnen deze filmpjes misschien ook nog helpen.

Op onderstaande video zie je hoe Marie Kondo T-shirts vouwt. Ze doet het niet meer op de klassieke manier, maar ze plooit ze behoorlijk klein. Zo liggen de kledingstukken niet meer in grote stapels op elkaar, maar kunnen ze allemaal naast elkaar in een lade worden opgeborgen. Op deze manier kun je je 's morgens op een heel erg snelle en efficiënte manier aankleden. Je moet immers geen enkele T-shirt meer verleggen voor je bij je favoriet geraakt.



Ook kousen en ondergoed moeten volgens Kondo op een andere manier gestockeerd worden. Trek kousen nooit meer samen tot een prop, maar vouw ze een paar keer zodat ze rechtop kunnen staan. Hieronder zie je hoe dat moet...



Nu hoop ik alleen maar dat er ook eens zo'n boek voor het opruimen van de chaos in het hoofd komt of zijn er mensen die al eens zo'n verhaal lazen? Dan hoor ik het heel erg graag! :)


Bronnen:
* https://twitter.com/konmari_method
* http://www.dehuishoudcoach.nl/marie-kondo/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten