woensdag 21 april 2021

The Kite Runner

Net als het lezen van boeken, zal ik ook vaker weer een film of serie bekijken. Ik vond het de laatste jaren eerlijk gezegd een beetje troosteloos om in mijn eentje in de zetel te zitten. Het gebeurde af en toe, maar ik geniet er zoveel meer van met twee. Wellicht ligt dat ook wel aan dat karaktertje van mij. Ik ben nogal een prater (zelfs tijdens televisiekijken) en daar worden de meeste mensen rondom mij soms horendol van. Begrijp ik het niet of ben ik niet mee, dan zou ik het wel eens durven te vragen. En bij iet of wat spanning tetter ik er even op los. Een tikkeltje irritant wellicht, maar ik heb dus een nieuw slachtoffer gevonden. Al weet hij het misschien nog niet... :).

We bekeken intussen wel al een paar films, maar aangezien ik toen nog geen tijd voor de heropstart vond, is dit pas de eerste keer in maanden (of zelfs jaren) dat ik jullie er hier iets over vertel. Ik ben gaan scrollen om de vorige aflevering uit deze rubriek terug te vinden, maar ik ben gestopt. Het is dus al héél lang geleden. Meer dan ooit tijd om de draad terug op te pikken. En ik hoop zo dat er nog heel wat filmavonden volgen.

Vandaag wil ik het over 'The Kite Runner' hebben. Misschien jullie wel bekend want het is de verfilming van het formidabele boek van Khaled Hosseini, namelijk 'De Vliegeraar'. Wil je meer over dit boek lezen, dan kun je terecht op deze link. Sommigen onder jullie denken wellicht al: laat maar, een verfilming van een boek is heel vaak een flauw afkooksel. Zet deze gedachte even aan de kant, deze film is net als het boek meer dan de moeite waard!

Gegevens

Speelduur: 123 minuten
Uitgebracht in 2007
Geregisseerd door: Marc Foster

Flaptekst

The Kite Runner, de verfilming van de bestseller 'De Vliegeraar' van Khaled Hosseini, is het onvergetelijke en aangrijpende verhaal over vriendschap, familie, verschrikkelijke fouten en verlossende liefde.
Amir en Hassan groeien samen op in Kabul en zijn onafscheidelijk totdat een noodlottige daad de twee vrienden uiteen scheurt. Amir en zijn vader vluchten naar de Verenigde Staten om daar een nieuw bestaan op te bouwen, maar hij slaagt er niet in Hassan te vergeten. Op een dag krijgt hij onverwachts telefoon uit Afghanistan, waarna hij besluit terug te keren naar zijn geboorteland waar hij in een huiveringwekkend avontuur wordt meegesleept...

Mijn mening (++)

Het boek was beklijvend, maar ook deze verfilming slaagt erin om even te blijven hangen. Oké, verrassen doet de prent niet als je het boek al hebt gelezen, maar de film boeit toch van de eerste tot de allerlaatste minuut. Khalid Abdalla die de rol van Amir op zich neemt, doet een uitstekende job. Hij vertolkt het leven van de volwassen versie en doet dit op een manier dat je het verhaal volledig kan geloven. Oké, het blijft een film, maar je kunt je levendig voorstellen hoe het moet geweest zijn om te genieten van je vaderland en het daarna met pijn in het hart achter te moeten laten. Hij komt in de VS met zijn zieke vader, maar zijn gedachten blijven met zijn thuisland verbonden. Ook nadat hij zijn toekomstige op een marktje ontmoet. Met een vleugje romantiek, een goeie dosis vriendschap, een portie bitterheid, maar ook warme familiemomenten zorgt regisseur Foster ervoor dat dit verhaal je bijblijft. 

 Ben je benieuwd naar de trailer? Bekijk dan de video hieronder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten