zondag 25 april 2021

De populaire serie 'Dertigers'

 Misschien zijn jullie er ook al aan verknocht of bleven jullie de afgelopen weken gewoon vijf minuten hangen, maar 'Dertigers' is voor mij een verademing. Deze Vlaamse serie heeft misschien net iets minder om het lijf en is van een heel andere orde dan de series die ik de afgelopen jaren heb gezien, maar net daarom zou ik hem iedereen aanraden. Misschien is het omdat ik zelf (nog even) een dertiger ben of omdat ik ook in het onderwijs sta. Of is het vooral omdat het echt uit het leven gegrepen is? Zo herkenbaar voor velen onder ons!

Dertigers startte in 2019 en gaat over een groep vrienden die elkaar in hun studententijd leerde kennen. Er zijn intussen serieuze banden gesmeed en met de regelmaat van de klok komen ze samen. Om te vieren, maar zeker ook om verdriet of problemen te delen. Ze worstelen elk met een aantal zaken en kunnen hun verhaal aan elkaar kwijt.

Saartje, Alex, Tinne, Elias, Bart, Nora, Pieter


Personages

Alex (Kristof Goffin) en Elias (Yemi Oduwale) zijn het homokoppel in het programma. Ze wonen samen op een appartement. Alex werkt als verpleger, Elias vind je vooral in de fitness. Hij begeleidt er de hele dag door mensen, maar in het programma zie je vooral zijn vrienden als klant de revue passeren. Alex heeft een gouden hart en zegt zelden nee en daar heeft Elias het soms wat moeilijk mee. Hij krijgt het gevoel dat hij vaak op de tweede plaats komt, na de vriendengroep. Alex bedoelt het helemaal niet zo, hij wil alleen maar goed doen voor iedereen.

Nora (Ellen Verest) is in het begin van de reeks samen met Jeroen (Dave Nauwelaerts). Ze ontdekken in de eerste aflevering dat ze zwanger zijn. Nora twijfelt over het vaderschap want in de weken voor de test had ze ook seks met haar goeie vriend Pieter, de broer van haar overleden ex. Hoe ga je om met het verlies van een geliefde en als je iemand nieuws toelaat, kan dit dan in iet of wat dezelfde vorm? Daarbij komt nog dat Nora haar ouders van buitenlandse origine zijn. Veel waarden en normen zijn daar anders. Vindt ze een weg en hoe reageren haar vader en moeder?

Tinne (Evelien Van Hamme) en Bart (Tom Dingenen) hebben samen twee kinderen: Louise en Robbe. Tinne staat in het onderwijs, Bart heeft een belangrijke job in een Antwerps havenbedrijf. Hij is vaak van huis en zijn vrije tijd spendeert hij op social media en in de sportschool van Elias. Er blijft weinig tijd over voor zijn vrouw. Daardoor voelt Tinne zich wat verwaarloosd en krijgt ze ook meer en meer het gevoel dat ze het gezin op haar eentje draaiende houdt. Een gevoel waar wel meer vrouwen gedurende hun leven mee te kampen krijgen.

Saartje (Kim Van Oncen) is de losbol van de groep. Ze feest liefst elke dag van de week en kleurt (of snuift) graag wat buiten de lijnen. Ze heeft een enorm goede band met Pieter en steunt hem in alles wat hij doet, maar slaagt er niet altijd in om iemand écht te begrijpen. Saartje werkt als fotografe en naast het feesten, de vriendenuitstapjes en het daten, maakt ze zich in het eerste seizoen vooral zorgen over de gezondheidstoestand van haar mama. De vrienden kunnen wel altijd bij haar terecht als ze zich even willen vermaken, weg van alle zorgen thuis.

Pieter (Yannick De Coster) is gescheiden en heeft een zoontje Lucas. In het begin van de reeks zie je zijn nieuwe vriendin Babs verschijnen. Ze wordt voorgesteld aan de groep en ook meteen in de armen gesloten. Iedereen is immers blij dat Pieter stilaan terug gelukkig wil en kan worden. Zeker na het verlies van zijn broer Robin en de scheiding, wat minder tijd met zijn zoon teweegbracht. Sinds de afschuwelijke dag van het ongeval van Robin zet Pieter zijn levenswerk verder, namelijk een platenzaak. Pieter wordt er niet meteen gelukkig van want de kosten lopen op en hij ziet geen uitweg. Zijn financiële toestand wordt steeds prangender, maar hij is te trots om dit aan Babs of aan zijn ouders toe te geven.

Mijn eerste mening

Omdat het derde seizoen onlangs uitkwam, zijn seizoen één en twee ook weer beschikbaar op VRT.NU. Wil je dus van het begin kijken, dan kan dat. Eens een avond of namiddagje niets te doen, dan is het heerlijk wegzakken bij deze reeks. Ik deed het eerder al, maar omdat ik er toen hier geen verslag over uitbracht, ben ik een paar dagen terug opnieuw begonnen. Van minuut één zit ik weer in het verhaal (ook al weet ik intussen wat er zal gebeuren). Niet elke acteerprestatie zit er voor mij boenk op, maar Dertigers heeft zoveel andere pluspunten dat ik daar even doorheen kijk.

Yannick De Coster zag ik eerder al in De Ridder spelen en ik moet eerlijk toegeven dat ik een boontje voor hem heb. Ik kan niet meteen zeggen waarom, maar ik vind hem een goed acteur. Ook zijn stem bekoort me mateloos. Daarnaast zien we eindelijk ook weer eens wat nieuwe gezichten. Fijn vind ik dat! Dan verwacht je niks en kun je met een open mind kijken. Begrijp je wat ik bedoel? Bepaalde acteurs hebben in het verleden vaak eenzelfde genre gespeeld en dan zit ik daar in mijn gedachten wat aan vast. Dit is hier totaal het geval niet. 

Ook de muziek heeft een meerwaarde bij deze reeks. En blijkbaar ben ik niet de enige die er zo over denkt. Je kunt alles terugvinden op de pagina van Eén. Benieuwd? Neem hier een kijkje. Op de juiste momenten klinkt er een vleugje muziek die je ofwel even doet wegdromen of voor mij de gevoelens nog even scherper stelt.

In elke aflevering worden er ook nieuwe elementen gelost. Op die manier word je elke keer getriggerd om verder te kijken. Uiteraard is dat altijd de bedoeling van de makers, maar bij deze serie slagen ze hier wonderwel in. Omdat ook alle verhaallijnen levensecht zijn/lijken. Iedereen kan zich wel ergens in herkennen: vragen over de liefde, relaties, kinderen, vriendschap, ouders, ouderschap, job,...

Niet zo geïnteresseerd in series, maar eerder in boeken? Dan heeft 'Dertigers' nog iets! Lees er hier alles over.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten