dinsdag 25 april 2017

Dancing Solo...

06/06/16, een dag dat ik nooit meer vergeet. De dag dat mijn vriend hier vertrok... en niet meer terug kwam. Samen van 2000, zo gelukkig geweest en zoveel plannen om nog heel wat mooie jaren aan zijn zijde te beleven. Ik had het echter niet meer in handen en het liep volledig anders.

Ik ervaar de naweeën van onze breuk nog elke dag, maar ik probeer er mee om te gaan. Het om te zetten in iets positiefs, hoe moeilijk dat sommige dagen (en nachten) ook lijkt en eigenlijk ook effectief is. Maar door te praten, te schrijven en te lezen, stak ik al heel wat op. Soms helpt me dat weer overeind, soms doet me dat twijfelen of piekeren. Het is een weg die bezaaid ligt met obstakels, maar het is wel de weg die ik wil nemen. We zien wel of het me met tijd weer geluk brengt.

In een zoektocht naar goeie boeken rond het thema liefdesverdriet en relatiebreuken kwam ik eigenlijk betrekkelijk weinig goeie werken tegen. Misschien ligt het aan mijn kritische houding of aan mijn emotionele buien die soms keihard toeslaan, maar aan het boek van Elke Clijsters was ik onmiddellijk verknocht. Ik zag 'Dancing Solo' in de krant staan en ik had meteen het gevoel dat ik dit moest gelezen hebben. Het gaat hier wel om een relatiebreuk mét kinderen, maar dan nog.
Ik keek in de lokale bieb, maar daar was het nog niet te verkrijgen en toen overwoog ik het om het aan te kopen. Omdat mijn financiën er sinds mijn breuk ook niet zo rooskleurig voor staan, wachtte ik nog even af en ging ik op hoop van zegen nog een tweede keer langs in onze bibliotheek. En wat zag ik daar blinken tussen de nieuwe boeken. Juist ja...


Gegevens

Uitgeverij: Lannoo
Uitgegeven in: 2017
Tekst: Elke Clijsters en Sarah Devos
Fotografie: Stefanie Faveere en Elke Clijsters
Grafische vormgeving: quod. voor de vorm - Leen Depooter
ISBN: 978 94 014 4079 0
NUR: 450

Flaptekst

Elke Clijsters (° 1985) is een avontuurlijke mama van twee. Ze leefde zich jarenlang uit op het tennisveld, maar naast sport, gezondheid en reizen is ondernemen een van haar passies. Elke volgde een opleiding tot singles coach en nadat ze in 2016 zelf terug single werd, ging ze op zoek naar een nieuwe uitdaging. Die vond ze bij het maken van haar eerste boek. Ze bundelde haar kennis en persoonlijke ervaringen in Dancing Solo, een boek dat je niet onberoerd zal laten.


Mijn mening (+++)

Wat heb ik genoten van dit boek! Of misschien is genoten niet het juiste woord. Ik heb er heel wat van opgestoken, ik heb er iets uit geleerd. Ik heb dingen genoteerd, ik heb dingen onthouden. Het is echt het eerste boek rond dit thema dat ik werkelijk verslonden heb. Van de eerste tot de laatste pagina en dit binnen de 24 uur. 's Avonds laat begonnen met lezen en uiteindelijk toch aan de kant gelegd en dan 's morgens gewoon doorgegaan. In de paasvakantie kan ik me wel eens zo'n moment permitteren ;). Maar Elke, wat knap van je, echt. Ik ga het je ook nog eens persoonlijk schrijven, denk ik. Er zouden meer zo'n straffe madammen moeten zijn. En ik neem aan dat ze er wel degelijk zijn, maar uiteraard heeft niet iedereen het plan of de moed om alles in een boek te gieten.
Ik heb wel degelijk veel gehad aan dit werk. Zelf heb ik ook plannen in die richting want zoals mijn lezers wel weten, hou ik enorm van schrijven. Vaak heb ik de laatste maanden dan ook gedacht: er is een gat op de markt en echt niemand anders komt in de buurt van mijn ideeën. Niet dat ik mezelf top of the bill vind hoor, ik vond gewoon niet wat ik zocht. Wat ik zocht, wist ik op dat moment niet, maar na het lezen van 'Dancing Solo' weet ik het wel. Je zoekt bevestiging, je zoekt tips, moed, erkenning, troost en dat allemaal tegelijk. En dit is wat Elke je met dit boek geeft. Echt, van begin tot einde. Dus mensen met een gebroken hart en met nog wat geld: koop Dancing Solo. Van zodra ik het me kan veroorloven, doe ik het ook. Wat er in staat, is niet alleen ondersteunend, het is ook hoe het er staat. Het boek heeft een mooie vormgeving, er worden citaten, spreuken en foto's in verweven en je kunt zelfs met jezelf effectief aan de slag in de vorm van oefeningen. Meer dan troeven genoeg dus om een bestseller te worden. Al hoop ik natuurlijk vooral dat gebroken harten bij mijn lezers uitblijven, laat dat duidelijk zijn!

Mijn samenvatting

Ik haalde een aantal dingen uit het boek en noteerde die voor mezelf. Moest er iemand nieuwsgierig zijn naar die samenvatting, dan mag je altijd mailen naar gietjescorner@hotmail.com. Dan stuur ik je met plezier mijn verkorte versie van Dacing Solo door. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten