zondag 23 april 2017

Buit van de bieb # 7 - deel 4

Ik heb altijd gedroomd van een gezond en gelukkig leven met daarbij een eigen moestuintje. Gelukkig kan ik gezien de omstandigheden niet zijn, maar ik krabbel recht en maak plannen. Als je het mij vraagt, de manier bij uitstek om terug gelukkig te worden. Daarom bracht ik ook de volgende boeken mee van de bibliotheek...

'Mijn moestuin' van Wim Lybaert en Laurence Machiels


Droom jij ook van een eigen moestuin, maar weet je niet hoe eraan te beginnen? Of zijn eerdere pogingen op niets uitgedraaid? Of misschien is jouw moestuin je favoriete biotoop en heb je al heel wat ervaring? Vlaanderens meest populaire moestuinman Wim Lybaert bundelde al zijn kennis, passie en tientallen jaren moestuinervaring tot één compleet boek. Met Mijn moestuin kan de groenteleek zelverzekerd aan de slag en de meest doorgewinterde moestuinier krijgt een schat aan informatie.

Wat vertelt de bodem je, hoe zit het met het weer, hoe zaai je succesvol en hoe wapen je je (biologisch!) tegen ziekten en plagen? Met een echte moestuinkalender, waardoor je nooit meer achterop hinkt, van de eerste bestelling zaden in januari over de intense lente, de zomerse overvloed tot de allerlaatste wintergroente. En met de nodige trucs om de lekkerste tomaten te kweken, de wortelvlieg te verschalken, je eigen aspergebed aan te leggen en de perfecte compost te 'oogsten'. Inclusief Wims favoriete groentezaden en twaalf van zijn meest gesmaakte recepten.


'Een moestuin beginnen - startprogramma'


In maart begin je - en voor je het weet kun je al oogsten! We leggen je stap voor stap uit hoe je te werk moet gaan.
Alles volgens plan: met behulp van voorbeeldperken leer je precies wat je in elk jaargetijde kunt doen in de moestuin.
Gewoon lekker tuinieren: zaaien, planten of oogsten - alles wat je moet weten wordt in Een moestuin beginnen helder uitgelegd.
Gegarandeerde oogst: dankzij de aanwijzingen in dit boek zullen de planten in je moestuin prima groeien en zul je het hele jaar door kunnen oogsten.


'De moestuin van Mme Zsazsa'


Een jaar zaaien, koken en proeven

Slim tuinieren, ongecompliceerd koken, tijd overhouden om in de zon te zitten tussen de courgettes en de kolen: dat is de filosofie in de Moestuin van Mme Zsazsa. Welkom.
- een volledige handleiding voor ecologisch moestuinieren
- de basis voor beginners, het grondigere werk voor ervaren tuiniers
- 75 groenterecepten
-  kooktips waarmee je een leven lang voort kunt



Bronnen:
* https://www.deslegte.be/mijn-moestuin-443161/
* https://www.bol.com/nl/p/een-moestuin-beginnen/9200000051781171/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten