zondag 13 augustus 2023

Terug naar 1985

 Zoals jullie eerder al merkten, hou ik wel van Vlaamse series. Elk jaar komen er een aantal nieuwe dingen uit en doorheen het schooljaar vind ik weinig tijd om die te bekijken. Dan is een vakantieperiode daar ideaal voor. In de zomervakantie vertoef ik 's avonds soms toch wat liever buiten, maar aangezien het weer de afgelopen maand geen zo'n vette was, zakte ik soms toch eens onderuit in mijn zetel. Al kijk ik eigenlijk nog meer vanachter mijn bureau. Niet dat dit evengoed zit, maar dan ben ik aan het knippen of aan het voorbereiden voor school en dan zet ik iets op als achtergrond. Al gebeurt het wel eens dat de achtergrond eerder voorgrond wordt :). Maar in de vakantie mag en kan alles (of toch heel veel).

Vandaar dat ik afgelopen week tijd maakte voor 1985. Deze serie werd in het begin van dit jaar uitgezonden op Eén en La Une en kun je nu nog steeds integraal bekijken op VRT MAX. Ik had jullie graag een trailer getoond, maar ik vind niet meteen een bruikbare video.

Gegevens

Genre: Drama, misdaad
Regie: Wouter Bouvijn
Scenario: Willem Wallyn
Camera: Wim Vanswijgenhoven
Montage: Pieter Smet
Muziek: David Martijn en Jeroen Swinnen
Taal: Nederlands en Frans
Speelduur: Elke aflevering +/- 50 minuten

Inhoud

In de woelige jaren '80 was het allemaal nog helemaal anders in België. Ik werd erin geboren, maar dat wil meteen ook zeggen dat ik er weinig van meekreeg. Van mijn eerste levensjaren weet ik sowieso niet heel veel meer. Maar ons land daverde op zijn grondvesten. Er werden immers wel wat aanslagen gepleegd en de Bende van Nijvel stond heel frequent in de kranten.

Van het moment dat je begint met het bekijken van deze serie word je ondergedompeld in de sfeer van die jaren. De huizen, de kledij, de gezinnen die in beeld worden gebracht, schetsen moeiteloos hoe het in die tijd was. In de eerste aflevering maak je kennis met Marc en zijn moeder. Franky, zijn beste vriend komt hem oppikken om uit te gaan. Franky zijn zus Vicky is trouwens DJ en ze gaan samen met haar feesten. Je ziet meteen dat Franky en Marc voor elkaar door het vuur gaan en dat Marc in alle stilte wel een oogje op Vicky liet vallen. Franky is de flamboyantste van de twee, maar ook zijn klein hart is duidelijk te zien (omdat de band met zijn vader niet is zoals je het tussen vader en zoon zou verwachten).

Samen vertrekken ze naar de rijkswachtersschool terwijl Vicky rechten studeert. De jongens hebben elkaar beloofd alles samen te doen, maar al snel geraken ze op een ander pad. Marc wil alles volgens het boekje doen terwijl Franky door toedoen van Philippe Debels er eigenlijk de kantjes van af rijdt.

Eerste mening

Vlaamse series zijn mijn ding en als ze dan nog gecombineerd worden met de geschiedenis van ons land, dan is dat de kers op de taart. Ik heb tot nu toe erg genoten van deze serie. Er is niet alleen het verhaal van de twee vrienden en hoe goed je intenties ook zijn, dat de wegen kunnen scheiden zonder dat je het zelf wil, er is daarnaast zoveel meer. Marc die stiekem verliefd is op Vicky (denk ik), maar die geduldig wacht en gewoon extreem lief voor haar is. Vicky die haar weg zoekt in Brussel, maar die tegelijk ook de warmte van een gezin mist. Marc die opgroeit met zijn moeder omdat zijn vader en gewezen rijkswachter dood is en Franky en Vicky die wel nog hun vader hebben, maar waar hun moeder overleden is. Marc wil heel graag weten welke rijkswachter zijn vader was, Franky wil zich in de gratie werken van zijn vader en thuis wachten twee alleenstaande ouders op hun kroost. Zij het op een heel andere manier. 

Terwijl Franky en Marc hun opleiding bij de rijkswacht volgen, loopt er daar van alles mis. Er is de aanslag op rijkswachter Vernaillen en zijn vrouw en er verdwijnen tijdens een wacht van Franky een aantal wapens uit de kazerne. Het is duidelijk dat niet iedereen het zo nauw neemt met de wetten en dat niet alle rijkswachters hetzelfde boekje volgen. Maar wie komt er zonder kleerscheuren uit, wie blijft zonder verpinken recht op zijn doel afgaan en wie laat zich misleiden door anderen. Ik ben alvast heel erg benieuwd naar het vervolg! Van zodra ik de acht afleveringen achter de kiezen heb, schrijf ik hier een eindverslag neer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten