vrijdag 28 juli 2023

Vakantie is ook weer eens tijd voor een film

 Ik slijt wel wat uren achter een computer en dat heeft vooral met mijn werk te maken. Er is als leerkracht immers heel wat voor te bereiden en ook in de vakantie ben ik graag al bezig met het komende schooljaar. Omdat ik mezelf dan ieder jaar opnieuw voorneem om doorheen het jaar toch net iets minder (lang) te werken. Benieuwd of me dat dit jaar beter lukt :).

Naast de voorbereidingen (en de grote kuis die hier deftig aan de gang is) wil ik zeker ook tijd voor hobby's maken. Zo heb ik al wat kilometers gewandeld, bezocht ik vrienden en familie, vertoefde ik al wat in mijn tuin (en achter mijn grasmachine), ging ik een paar weken terug naar een speciaal concert in een kerk in Brugge, stond ik al een paar keer achter de kookpotten en las ik iedere dag een aantal bladzijden. Toch zijn er ook nog een paar zaken waar ik nog geen tijd voor vond: een serie of film, wat verder schilderen aan een portret waar ik in het afgelopen halfjaar mee bezig was,...

Er vooral niet te veel over nadenken of over schrijven, gewoon doen is de boodschap. Vandaar mijn verslag over 'Girl' van Lukas Dhont vandaag.

Als quizzer kende ik de film wel, maar ik had hem nog nooit gezien. Ik zag hem via VRT MAX passeren en ik vond het wel eens tijd om hem te bekijken.

Gegevens

Uitgegeven in 2018
Regisseur: Lukas Dhont
Muziek: Valentin Hadjdadj
Genre: drama
Speelduur: 100 minuten

Verhaal

Lara is een jonge vrouw die als jongen geboren werd. Ze verhuist samen met haar papa en jongere broertje om naar een van de beste dansscholen van het land te gaan. Ze heeft echter een achterstand en dat voelt ze aan den lijve. Lara probeert er alles aan te doen om opgenomen te worden in de dansfamilie, maar ondanks goeie ondersteuning van haar papa en dokters worstelt ze toch met haar zijn, haar transformatie, haar geaardheid.

Acteurs

Er spelen uiteraard meerdere mensen mee in deze film van Dhont, maar eigenlijk wil ik maar één iemand in de kijker plaatsen en dat is Victor Polster die de rol van Lara Verhaeghen op zich neemt. Ik kende deze acteur niet en er valt niet meteen heel veel over hem te vinden, maar de jonge Brusselaar volgt een opleiding aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen en is dus ook acteur. En wat voor eentje. Over de film zelf spreek ik mij straks uit (in het stukje 'Mijn mening'), maar ik keek vol bewondering naar Victor. Hoe hij de worsteling in het lijf van Lara neerzet, komt echt binnen. Zelf vind ik er helemaal niks aan om in de rol van iemand anders te kruipen en toneel te spelen, vandaar dat ik er zoveel bewondering voor heb als iemand dat wel écht kan. Niet zomaar een rol neerzetten, maar echt iemand anders zijn. Ik was mee in het verhaal, voelde de onzekerheid, de zoektocht,... Al mag het ook gezegd worden dat ook Arieh Worthaler een puike prestatie als vader van Lara neerzet.

Mijn mening (+/++)

Vaak zijn de nieuwe films flitsend en snel, maar dat is Girl allerminst. Je hoeft niet naar deze prent te kijken om achterover in je zetel gedrukt te worden en je zit ook niet meteen op het puntje van je stoel. Wat er wel gebeurt, is dat je achterover zakt en in eerste instantie misschien wel wat meer schwung verwacht, maar die niet krijgt. Het verhaal ligt op een ander niveau en eens je dat beseft, kabbel je mee. Eerst vond ik het eigenlijk maar saai omdat er vooral veel vragen zijn en er eigenlijk weinig gebeurt. Terwijl de strijd van Lara wel goed in beeld wordt gebracht, zij het op een unieke manier. Zo miste ik misschien wel de omkadering rond de moeder van Lara. Waar is die, wat gebeurde er? Maar eens je de vragen loslaat (wat ik blijkbaar in het dagelijkse leven ook wat vaker zou moeten doen), kijk je anders naar deze film. Je voelt mee met de personages en het geeft een inkijk in de wereld van iemand die zich niet oké voelt met het lijf dat hij of zij bij de geboorte kreeg. Het gaat zo ver dat het gevolgen heeft voor de transformatie, voor de ontwikkeling van de persoon zelf, maar zeker ook voor de mensen in de nabije omgeving. Wat de vader en de broer voor dit meisje doen, is hartverwarmend. Sommige klasgenoten zijn dan weer barbaars. Het is een speciale film, maar het maakte iets los bij mij, het raakte mij en ik leerde alweer iets bij. Dan heb je het voor en volgens mij heel erg goed gedaan, Lukas ;).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten