donderdag 13 juli 2023

Ademloos want nog eens een boek uit!

 Naar aanleiding van een gesprek met een collega nam ik een tijd terug nog maar eens een (nieuw) boek in m'n handen. Zij omschreef het zoals ik het jaren gewoon was geweest. Niet slapen voor er een paar bladzijden gelezen worden. Vroeger was het bij mij ook zo. Zelfs na een trouwfeest of na een loodzware dag. Het maakte niet uit wanneer ik naar mijn bed trok, ik las nog een hoofdstuk (of twee, drie,...) en ik viel in een heerlijke slaap. 

Dat is nu al jaren anders en ook al wil ik daar zo ontzettend graag verandering in zien, het lijkt me maar niet te lukken. Steevast ben ik echt te moe, heb ik geen zin, zitten mijn gedachten elders toertjes te draaien of neem ik mijn smartphone. Terwijl een boek zoveel boeiender kan zijn. Wanneer ik uiteindelijk toch begin te lezen, neem ik een boek voor een hoofdstuk of vijf en begin ik later weer in een ander. Het lukt me maar niet om me 'te laten gaan', om volledig in een verhaal te duiken. Het pakt me niet meer als voorheen en dat is nu al een jaar of zeven zo. Mijn partner ging weg en hij nam een stukje van mezelf mee. Een stuk waar ik voor vecht want ik wil het heel graag terug.

Omdat mijn leesdip al zo lang duurt, ben ik bang dat het nooit meer echt wordt wat het is geweest, maar aangezien het nu weer vakantie is, probeer ik mezelf echt te verplichten (terwijl een hobby nooit een verplichting zou mogen zijn). Misschien krijg ik het echter zo weer op de rails. Elke dag lezen, maakt niet uit hoeveel. Lukt het 's avonds voor het slapengaan niet, dan 's morgens voor ik opsta. En zo gaat het toch al een aantal weken goed. Niet foutloos, maar oké, gewoon goed. Vandaar dat ik hier een eerste verslagje kan neerschrijven.

Normaal gezien schrijf ik altijd eerst een eerste mening over een boek en daarna pas de eindbeoordeling, maar dit keer vertel ik alles in één keer. 'Ademloos' van Anja Feliers is dan ook een pageturner. Niet in de zin van heel erg spannend, maar eerder in de zin van heel makkelijk leesbaar. Ik las ooit wel al wat boeken van haar, deze kwamen echter nooit op Gietjes Boekies en Movies terecht. Ook daar brengen we nu dus verandering in!

'Ademloos' is het eerste deel van de Dirty Little Secrets-trilogie. 'Adempauze' en 'Adembenemend' zijn deel 2 en 3. Nu al benieuwd of deze hier ook ooit op mijn blogje terecht zullen komen. Want ook al vond ik dit geen boek om over naar huis te schrijven, benieuwd naar het vervolg ben ik wel.


Gegevens

Uitgegeven in 2021
Uitgeverij: Pelckmans Uitgevers nv
Omslagontwerp: bij Barbara
Omslagbeeld: Shutterstock
Zetwerk: intertext.be
Foto auteur: Luna Meers
Aantal pagina's: 274
ISBN: 978 94 6401 224 8
NUR 343

Flaptekst

Louise is een gepassioneerde lifestylejournaliste die volop geniet van haar leven als happy single. Na een wilde nacht ontdekt Louise dat Tyler Moore contact met haar zoekt. Tyler, de man met wie ze tien jaar geleden een vurige affaire had, maar die plots uit haar leven verdween. Jarenlang zocht Louise tevergeefs naar hem. Tot nu. Want Tyler Moore is terug... en Louise is hun prikkelende fantasieën van toen niet vergeten. Haar honger naar hem is nog steeds niet gestild. Opnieuw valt ze als een blok voor hem, maar is dit wel een spel dat ze durft te spelen?

Mijn mening (+/++)

Anja Feliers is een Vlaamse schrijfster en ik moet eerlijk bekennen dat je bij mij dan echt al een streepje voor hebt. Ik val op mannen, maar als het met cultuur te maken heeft, dan gaat mijn interesse vooral naar vrouwen uit (muziek, literatuur,...). Ik weet niet precies hoe dat komt, maar soms voelt het alsof zij wat harder moeten vechten om een plaats te bemachtigen en dan help ik graag een handje.

Ook al vind ik het boeiend om over andere culturen te lezen (omdat je op die manier ook iets bijleert), ik vind het ook altijd fijn om zaken te herkennen en bijvoorbeeld ook niet te moeten worstelen met moeilijke namen,... Bij Anja Feliers kan het niet Vlaamser en ook de verhaallijnen zijn eenvoudig. Je vliegt dus door het boek. Goed voor mij nu, maar anders misschien net dat tikkeltje te weinig om het lijf.

Het boek gaat over Louise die al een tijdje beseft dat ze eigenlijk nog altijd terugdenkt aan haar eerste liefde, die nota bene haar leraar was. Het was een verboden affaire waar weinig mensen van afwisten, maar voor Louise was het heerlijk. Vooral de seks dan. Tyler kon iets wat de mannen die later de revue passeerden helemaal niet bij haar teweeg brachten. Daarom weet Louise wat ze mist en waar ze zo erg naar verlangt. Eens Tyler weer op de proppen komt, gaat ze er meteen vol voor. Dit is immers wat ze wil. Maar intussen kuste ze wel met haar beste vriend. En weet ze wel genoeg van bezitterige Tyler om echt iets met hem op te bouwen?

Kort samengevat 
+ leest heel vlot, realistisch
- niet zo veel om het lijf, weinig spanning

Geen opmerkingen:

Een reactie posten