zondag 2 mei 2021

Bloemen voor mijn dochter

 Wat was dit een heerlijk boek. Misschien las ik nog net iets liever het verhaal uit de Tweede Wereldoorlog en verloor ik een heel klein beetje de interesse in het eerder romantische deel in het heden, maar ik heb van begin tot eind genoten. Dat is natuurlijk wat telt. Na zo lang zo weinig gelezen te hebben, was ik heel tevreden over 'Bloemen voor mijn dochter' én mijn leesgedrag. Andere boeken van Sarah Jio staan zeker nog op mijn verlanglijstje, al zal ik eerst weer even iets helemaal anders lezen (waarover later meer).

'Bloemen voor mijn dochter' speelt zich in twee verschillende tijden af. Zo heb je het leven van Celine in Wereldoorlog II en Caroline leeft nu. Die laatste is Amerikaanse, maar woont al een tijdje in Frankrijk. Celine heeft samen met haar vader een bloemenwinkel. Hun zaak draait goed, ware het niet dat haar pa Joods bloed heeft... Het gevaar loert in die tijd dus altijd om de hoek. 

Wil je de flaptekst eens lezen (en mijn eerste mening), dan kan dat hier.

Gegevens

Uitgeverij: Meulenhoff Boekerij
ISBN: 978-90-225-8728-7
NUR: 302
Oorspronkelijke titel: All the Flowers in Paris
Vertaling: Harmien Robroch
Omslagontwerp: DPS Design & Prepress Studio
Omslagbeeld: Arcangel Images
Aantal pagina's: 350

Mijn mening (++)

Om het te vergelijken met eerdere boeken en op die manier een goeie quotering te geven, is het nu nog wat moeilijk. Ik heb immers te weinig gelezen de afgelopen jaren. Al heel blij dat het terug anders voelt. Dat ik zin heb, dat ik wil blijven lezen, dat ik na een hoofdstuk geen trek in een ander boek heb. Er zijn zoveel positieve signalen dat we op de goeie weg zijn. Laat ons hopen dat het zo blijft. Dan kan ik jullie over mijn leesverhalen vertellen en kan ik me opnieuw verdiepen in de wondere wereld van het schrijven. Want het is duidelijk, er is wat op de markt! Sarah Jio kende ik helemaal niet en alle boeken van haar hand boeien me wel. Haar schrijfstijl is vlot en ze diept de personages goed uit. Vrouwen staan in dit boek centraal en dat ligt me. De voorbije jaren gingen de romantische lijnen me stompen in de maag verkopen, maar gelukkig is dat nu weer anders. Kan ik er zelf weer van genieten, in een boek en thuis. 

Omdat ik door het lezen van 'Bloemen voor mijn dochter' niet echt iets bijleerde, krijgt het geen topscore, maar het heeft wel heel wat troeven in huis. De wereld in nazitijden wordt goed omschreven en ook de scheefgetrokken vriendschapsrelaties in die tijd komen aan bod. Wie heulde mee, wie verzette zich en wie kon je nog vertrouwen? Het moet een verschrikkelijke tijd geweest zijn. Voor alle rechtschapen mensen en uiteraard in het bijzonder voor de Joden. Pure horror als je het mij vraagt. Erover lezen helpt mij stilstaan bij het mooie leven dat we nu hebben. Ook al zit het niet mee of krijg je het hard te verduren. Er zijn ergere tijden geweest, veel ergere. Stel je maar eens voor dat je je eigen lijf moet verkopen en je leven op het spel zet om dat van je dochter te redden? Intussen heb je ook nog het verdriet om een vader die werd afgevoerd en een liefde die misschien al lang omkwam in de woelige strijd. Celine kreeg het hard te verduren. Al is het verlies van een kind (in het verhaal van Caroline) uiteraard ook niet min.

Genoeg getriggerd door dit verhaal? Zet het dan zeker op je verlanglijstje! Je zult het je niet beklagen. 'Bloemen voor mijn dochter' leest als een trein en is echt iets voor mensen met een hart voor geschiedenis, oorlog en liefde. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten