woensdag 30 december 2015

NUR-codes, weet jij waarvoor ze staan?

Voor de eerste keer postte ik bij een recensie ook de NUR-codes. Ik ben een fervent lezer, maar wist eigenlijk niet waarvoor deze drie letters staan. Daarom ging ik even op het net op zoek en ik vond algauw wat die NUR wil zeggen. Misschien wel handig voor andere lezers onder jullie want ik neem aan dat er nog heel wat mensen zijn die niet weten dat door deze code het boek in een welbepaald genre wordt ingedeeld. Of ben ik nu werkelijk de enige die dat niet wist... :)

NUR staat voor Nederlandstalige Uniforme Rubrieksindeling.

Deze code zorgt dus voor een onderverdeling volgens genre. De algemene nummers zie je hieronder staan. Ik haalde mijn info bij boek.nl.

000 - Non-boeken algemeen
(Dit wil zeggen dat dit eigenlijk geen boeken zijn. Het zijn DVD's, posters, agenda's,...)
100 - Educatieve uitgaven algemeen
200 - Kinderboeken algemeen
300 - Literaire fictie algemeen
400 - Non-fictie vrije tijd/algemeen
500 - Reizen algemeen
600 - Non-fictie informatief/professioneel algemeen
700 - Theologie algemeen
800 - Bedrijfskunde algemeen
900 - Sociale geografie algemeen

Elk nummer heeft dan uiteraard nog een aantal onderverdelingen. Ik keek nu snel even bij mijn nieuwe lading boeken van de bibliotheek.

* Het grote Ruben Van Gucht Sporza Quizboek - NUR 480: Sport en spel algemeen
* De stiefmoeder van Renate Dorrestein - NUR niet te vinden :)
* De gele ogen van de krokodillen van Katherine Pancol - NUR 302: Vertaalde literaire roman, novelle
* Schuilplaats van Harlan Coben - NUR 284/305: Fictie 13-15 jaar/Literaire thriller
* Nu of nooit van Harlan Coben - NUR 284/330: Fictie 13-15 jaar/Spannende boeken algemeen
* 365 nachten van Charla Muller - NUR niet te vinden!
* Het huis aan de rand van de hemel - NUR 302: Vertaalde literaire roman, novelle

Wil je zelf eens gaan opzoeken in welke categorie jouw boeken zich bevinden? Kijk dan snel even hier. Je vindt er de volledige oplijsting met alle onderverdelingen.

De NUR-code geeft je eigenlijk meteen een goeie indicatie al zou je dan natuurlijk altijd een lijst van al die nummers bij de hand moeten hebben. Want oké, ik denk dat 302 nogal vaak zal voorkomen, maar al de rest ga ik niet zo snel van buiten leren. Toch vind ik het fijn om weer iets bij te weten. Of ik nu echt meer met die NUR-code zal doen, dat weet ik niet. Daarom vraag ik het aan jullie!

Wisten jullie waar het voor stond? Kijk je er naar voor je een boek koopt of leest? Heeft de code nog andere doeleinden? Ik hoor het heel erg graag van jullie!

Tot gauw!

2 opmerkingen:

  1. Goed om weten wat het is maar dat is niet het criterium waarmee ik rekening hou om al dan niet voor dat bepaalde boek te kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, ik ook niet, maar vind het wel fijn om te weten bij welk genre het boek thuis hoort. Dat is niet altijd onmiddellijk duidelijk.

      Verwijderen