woensdag 9 december 2015

Cerieuzeneuzn!

Aangezien mijn blogje nog maar nieuw is, weten vele mensen nog niet wie ik ben. In de rechterkolom van Gietjes Boekies en Movies staat er wel iets over mij, maar die uitleg is natuurlijk heel erg kort. Toch kun je er misschien al een beeld mee vormen. Af en toe zal ik hier echter nog iets meer over mezelf vertellen en daar begin ik vandaag al mee. Ik ben geboren en getogen in Ieper en trok op amper eenjarige leeftijd - samen met mijn ouders en broer - naar het geboortedorp van mijn vader. Vijfentwintig jaar bleef ik onder de vleugels van mijn ma en pa en daarna ging ik samenwonen met mijn vriend. We waren toen al negen jaar samen en het was tijd voor een volgende stap. Intussen zijn we weer 6 jaar verder en wonen we sinds deze zomer in ons verbouwd huis. We kochten in 2011 het ouderlijke huis van mijn schoonmama en na heel wat uren zwaar labeur (vooral van de wederhelft en onze twee papa's) hebben we eindelijk wat rust gevonden :).

Bon, een hele lange intro om eigenlijk maar te zeggen dat ik een rasechte West-Vlaamse ben! Soms wordt er wel eens met ons gelachen, maar eigenlijk vind ik dat niet erg. Onze taal vind ik de max en de rust die je hier soms vindt, is op vele andere plaatsen vaak ver te zoeken. Al wil ik daarmee natuurlijk niet zeggen dat er geen andere mooie plekken in België en Nederland zijn :).

Aangezien ik ons sappig taaltje de max vind, wil ik hier af en toe ook West-Vlaamse uitdrukkingen gebruiken voor mijn blogberichtjes. Die wil ik uiteraard eerst wat toelichten, want ik hoop natuurlijk dat Gietjes Boekies en Movies ook buiten de provinciegrenzen bekend wordt!

Enkele voorbeelden van zo'n uitdrukkingen:
* Tis tied dat ut is = er genoeg van hebben (aangezien het dus op niet veel trekt)
* 't Sop is de kooln nie weird = niet de moeite om je er druk over te maken 
* Cerieuzeneuzn (en vragestertn) = nieuwsgierigen / nieuwsgierig zijn
* Wuk goat da nu were zien? = je afvragen waar dit naartoe gaat
* 't Is ol gin oar snien = het is niet zo gemakkelijk (en dan heb ik het uiteraard over een moeilijk boek, een moeilijke passage,...)
* Giv mo pulle = geef er maar een lap op (of het leest bijvoorbeeld als een trein)
* 'k Wit zoender = ik vraag me af hoe het zal aflopen
* Dat is de puppe! = Dat is de max! (en dan verdient dit boek wellicht +++)

Met deze uitdrukkingen wil ik na een aantal bladzijden vertellen hoe het lezen mij vergaat. Op die manier geef ik niet alleen mijn mening na het lezen van de allerlaatste bladzijde van het boek, maar ook gewoon tussendoor (na een paar hoofdstukken). Voor de cerieuzeneuzen onder ons kan dat heel leuk lezen zijn, neem ik aan en ik moet zeggen dat mijn mening doorheen een boek wel soms andere vormen aanneemt. Dat is wellicht zo omdat ik vaak een week tot een paar weken nodig heb om een verhaal uit te lezen. Overdag lees ik zelden, alleen voor het slapengaan en dan is de tijd meestal beperkt, vandaar.

Bij deze zijn jullie meteen op de hoogte van een aantal sappige uitdrukkingen en klikken jullie niet meteen weg als je een komieke titel boven een blogbericht ziet staan :).

Binnenkort vertel ik hier mijn mening over de eerste hoofdstukken van 'De maneschijnsonate' van Corina Bomann. Hou Gietjes Boekies en Movies dus zeker in de gaten! Eerder schreef ik trouwens ook al iets over deze Duitse auteur. Meer info vind je hier.


Bron:
* http://www.west-vlaanderen.be/overwvl/beleid_bestuur/iedereenwestvlaams/Paginas/default.aspx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten