De voorbije dagen bleef ik wat langer in bed liggen en verslond ik de bladzijden van ‘De Olijfboom’ van Lucinda Riley. Een week geleden postte ik al mijn eerste mening, maar nu heb ik deze turf van meer dan 400 bladzijden achter de kiezen. Vandaar mijn blogje vandaag. Want ik maak er echt werk van om vanaf nu alles zo snel mogelijk op Gietjes Boekies en Movies te krijgen.
Wil je eerst nog even
mijn eerste mening herlezen, dan kan dat hier.
Ooit las ik al eens het eerste deel van De Zeven Zussen, maar
die kwam hier nog niet terecht. Dus dit is meteen ook het eerste eindverslag
van een Riley. Best trots op het feit dat ik eindelijk nog eens twee boeken na elkaar echt uitlees, dat lijkt me – gezien mijn jarenlange leesdip – al eeuwen geleden. Intussen kan ik verklappen dat ik zelfs al aan een nieuw
boek begonnen ben, waarover binnenkort zeker meer. Maar goed, ik heb het eerst
nog uitgebreid over ‘De Olijfboom’.
Gegevens
Oorspronkelijke titel: The Olive TreeOorspronkelijke uitgever: Pan MacmillanEerste druk: 2016
Eerste druk in het Nederlands: 2019
Uitgeverij: Xander Uitgevers BV, Amsterdam
Vertaling: Anne-Marieke Buijs
Omslagontwerp: Studio Marlies Visser
Omslagbeeld: Imageselect & Getty Images
Zetwerk: Michiel Niesen, ZetProducties
ISBN: 978 94 0161 044 5
NUR: 302
Wil je de flaptekst
nog even herlezen, dan kan dat ook op mijn eerste mening (zie link hierboven).
Mijn beoordeling (++)
Ik kan duidelijk stellen dat ik van deze roman genoten heb.
Het is een boek dat je naar Cyprus meeneemt waar de geheimen van het
hoofdpersonage Helena beetje bij beetje prijsgegeven worden. Er wordt net
genoeg gelost om nieuwsgierig te blijven, het gebeurt op tijd zodat je niet
afhaakt en er wordt ook net niet te veel prijsgegeven zodat de spanning erin
blijft. Alle ‘credits’ dus voor Riley. Al zijn er toch ook enkele redenen
waarom ik geen maximumscore aan dit boek geef. Eigenlijk wordt het verhaal
verteld vanuit het standpunt van de zoon van Helena. En tijdens het overgrote
deel van het boek is de jongen pas 13 jaar. Soms voelt het voor mij dan ook wat
kinderlijk. Zeker als zijn teddybeer Kaa wordt gekidnapt. Dan had ik het even
moeilijk om door te bijten. Ik voelde mee met de jongen en op zich begreep ik
waarom Riley dit stuk in haar boek opnam (zeker achteraf gezien), maar toch
voelde het soms wat onwerkelijk. Het paste voor mij niet helemaal in het (volwassen)
verhaal. Al had het op zich ook wel een meerwaarde want uiteindelijk beleven
zij het vaak anders.
Het boek leest echt goed weg, maar voor een maximumscore zou
het voor mij toch nog dat tikkeltje meer mogen hebben en dat vind ik nu niet
meteen in ‘De Olijfboom’. Het is een onderhoudende roman zoals er wel meerdere
zijn. In je leven lees je vaak boeken van dat niveau, maar zijn we niet
allemaal net op zoek naar dat ene pareltje? Ik liet me na mijn eerste mening vertellen dat ‘Het Italiaanse meisje’ zo’n boek van Riley is dus die heb ik
meteen aan mijn lijst op Goodreads toegevoegd. Ik hou je op de hoogte moest ik
hem in de bibliotheek te pakken krijgen.
Maar dat zal niet voor meteen zijn, er ligt nog wat ander
leesvoer op me te wachten. De volgende is trouwens een detective, die als
leidraad voor een fantastische reeks op Netflix diende. Benieuwd? Blijf dan
Gietjes Boekies en Movies zeker volgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten