dinsdag 4 januari 2022

2022... alweer een nieuwe kans

Goeie voornemens, voor mij kun je er elke dag mee beginnen. Maar toch voelt het net ietsje anders bij de start van een nieuw jaar. Dan krijg je naar mijn gevoel een fantastische kans: een blanco boek waarmee je eigenhandig aan de slag kan. Eentje waarin alles weer mogelijk is. Tijd voor nieuwe avonturen, tijd voor verandering, tijd voor stabiliteit en misschien ook tijd voor wat meer rust. Vasthouden aan de dingen die je gelukkig maken, loslaten van de zaken die je niet begrijpt. Ook al is dat laatste helemaal niet zo simpel vind ik persoonlijk.

Sinds mijn jeugdliefde hier na een relatie van vijftien warme jaren de deur achter zich dichttrok, is lezen
nooit meer hetzelfde geweest. Ik hoop nog steeds dat het helemaal goedkomt, maar voorlopig zijn we nog niet waar we zouden moeten zijn. Daar worstel ik echt mee want het was immers zo'n fantastische uitlaatklep die ik nu al vele jaren moet missen. Het is niet dat ik het niet probeer en dat ik niet meer lees, maar ik wil heel graag verdwalen. Er blijven hier heel wat boeken rondslingeren en ik begin telkens weer vol goeie moed in nieuwe verhalen, maar ik raak nooit meer verknocht. Het pakt me niet meer als voorheen. Het doet me niet meer snakken naar een vervolg. Integendeel. Altijd maar weer grijp ik naar iets nieuws. Kan ik me niet meer binden? Heb ik moeite met mezelf te verliezen? Spoken er nog te veel demonen door mijn hoofd om helemaal opgeslokt te worden? Ik weet het niet exact. Gelukkig weet ik intussen wel dat het niet abnormaal is, die leesdip. Via verschillende Facebookgroepen merkte ik dat er nog mensen zijn die hier last van hebben. Hopelijk zijn er dan ook mensen die me kunnen verzekeren dat het helemaal goedkomt. Alle reacties zijn welkom :).

Aangezien we nu weer een nieuw jaar gestart zijn, wil ik mezelf wat proberen te pushen (maar dan op een heel rustige manier ;)). Minstens drie keer per week wil ik een halfuurtje lezen. Tot nu toe lukt het aardig omdat ik nog een weekje vakantie heb, maar tijdens de werkweken zal dit wellicht wat moeilijker zijn. We zullen zien wat het wordt. Ik wil er echt tijd voor maken. Het mezelf weer aanleren om ervan te genieten als dat kan. Benieuwd naar wat ik komende weken zal lezen? Dan zul je dit binnenkort zien in mijn nieuwe 'Buit van de bieb'. Ik probeer samen met mijn leesavontuur ook Gietjes Boekies en Movies nieuw leven in te blazen en dan hoop ik vooral dat we er samen een fantastisch leesjaar van maken. Gelukkig Nieuwjaar iedereen!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten