zaterdag 5 november 2016

Jeugdsentiment met Minoes

Voor de laatste lesnamiddag van oktober waren mijn collega en ik op zoek naar een goeie film. Meestal voorzien we een activiteit met de hele school, maar deze keer rondde iedereen de lessen in zijn eigen klas af. Wij wilden de twee tweedes wel nog eens samen brengen en daarom gingen we in eerste instantie op zoek naar een griezelprent. Maar vorig jaar was dat eigenlijk wel wat tegengevallen. Sommige kinderen van die leeftijd zijn erg snel bang en het is dan ook niet de bedoeling om hen met de daver op het lijf naar huis te sturen. Daarom gooide ik het over een andere boeg en koos ik een leuke kinderfilm die ik zelf nog zag. Het werd uiteindelijk 'Minoes'.



Verhaal

Minoes was vroeger een poes, maar is nu een echte juffrouw. Toch wat uiterlijk betreft. Anders heeft ze nog heel veel kattenmanieren. Zo houdt ze van vis, kan ze praten met alle katten en krabt ze naar mensen die te dichtbij komen. Op een dag ontmoet ze eerder toevallig journalist Tibbe en ze besluit zijn assistente te worden. Samen rijgen ze de nieuwtjes aan elkaar en slaagt Tibbe erin om zich binnen de redactie weer op te werken tot een productieve schrijver. Minoes steekt echter ook haar kattenneus in een aantal zaken waar een geurtje aan is. Tibbe begeeft zich op glad ijs om over die zaken te schrijven en er dreigt voor een tweede keer een ontslag. Zullen de mensen Minoes en Tibbe geloven of kiezen ze de verkeerde kant?

Gegevens

Uitgegeven in: 2001
Regie: Vincent Bal
Hoofdrollen: Carice van Houten en Theo Maassen
Muziek: Peter Vermeersch
Duur: 85 minuten

Acteurs

Carice van Houten neemt de rol van Minoes op zich. Deze Nederlandse actrice won al vijf Gouden Kalveren en in 2014 won ze de Angela Award in Ierland. Ze speelde onder andere in Zwartboek en Valkyrie.



Theo Maassen heet voluit Theodorus Wilhelmus Maassen en speelde net als Carice mee in Zwartboek. Deze acteur staat heel vaak op de planken met cabaretshows die gekenmerkt worden door harde grappen en heel wat kritiek op de maatschappij.


Link

Via de volgende link kun je zelf gratis naar de film kijken: http://www.veoh.com/watch/v145719592Q6HQb2M


Mijn mening (+/++)

Vroeger heb ik deze film meer dan eens gezien en ik vond het altijd leuk om hem nog eens opnieuw te bekijken. Nu had ik het gevoel dat hij me wat ontgoochelde. Maar misschien ben ik nu dat tikkeltje kritischer of zat er gewoon geen spanning meer in het verhaal omdat er mij niks meer kon verrassen. Vele kinderen leken het wel leuk te vinden en ik denk dat Minoes vijftien jaar na datum dan ook nog steeds voor een mooie afwisseling met alle Disneyfilms kan zorgen. Het is immers een heel andere gewaarwording om naar zo'n film te kijken. En zeg nu zelf: een juffrouw die met katten kan spreken. Dat spreekt toch tot de verbeelding :).



Bron:
* http://www.mediasmarties.nl/tv-en-film/minoes/874
* http://www.theatersinnederland.nl/carice-van-houten-biografie/
* https://www.artiestennieuws.nl/57223/theo-maassen-drie-jaar-weer-op-planken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten