vrijdag 19 april 2019

Professor T., seizoen 1

Dat ik van Vlaamse series hou, daar vertelde ik jullie vorige zaterdag al iets over. Toen had ik het over Undercover, de Belgisch-Nederlandse serie over de XTC-producent Ferry Bouman. Wil je mijn eerste mening over deze serie lezen? Klik dan snel even op de volgende link: Undercover, mijn eerste mening.

Vandaag wil ik jullie echter met een andere reeks kennis laten maken. Door mijn job als leerkracht zit ik vele uren achter mijn bureau te knippen en te plakken. Soms doe ik dit met de radio op de achtergrond, maar het gebeurt ook dat ik de tv opzet. Vroeger keek ik toen naar een film tot ik besefte dat ik na anderhalf uur wel een film had bekeken, maar amper iets had geknipt. Daarom kies ik er nu steevast voor om naar een Vlaamse serie te kijken. Vlaams omdat ik dan geen ondertitels hoef te lezen en een serie omdat dit kortere stukken zijn waardoor ik intussen meer werk kan verzetten. En dat is uiteindelijk toch de bedoeling. Er mag wat ontspanning zijn, maar intussen moet mijn werk ook af geraken ;).

Omdat ik vroeger op zondagavond genoot van Professor T. wilde ik deze reeks graag nog eens terug zien. Er zijn immers drie seizoenen van deze serie rond Koen De Bouw verschenen, maar ik zag er in het verleden maar eentje helemaal. Tijd dus om wat te knippen en te kijken :).


Flaptekst

T., oftewel Jasper Teerlinck, is een briljante professor in de criminologie die heel populair is bij zijn studenten, ondanks zijn excentrieke stijl en zijn extreme vorm van smetvrees. De rest van de wereld ziet hem als een asociale man die ervan houdt om mensen tegen de schenen te schoppen. Rechercheur Annelies Donckers bewondert het talent van haar ex-prof en vraagt zijn advies in een verkrachtingszaak. De samenwerking wordt een groot succes, ondanks de aparte aanpak van T. die regelmatig iedereen de gordijnen in jaagt…

Gegevens

  • Cast: Koen De Bouw, Ella Leyers, Herwig Ilegems, Carry Goossens, Goele Derick, Tanja Oostvogels, Bart Hollanders, Viviane De Muynck en Gène Bervoets
  • Scenario: Paul Piedfort 
  • Regie: Indra, Siera, Tim Mielants en Gijs Polspoel 
  • Producenten: Eric Wirix, Jan Theys en Corine Appelmans 
  • Producers: Tine De Meuleaere en Frédéric Gies 
  • Montage: Steven Sanders 
  • Muziek: Gregory Caron en Hannes De Maeyer 
  • Speelduur: 650 minuten 

Afleveringen

Aflevering 1: Campus drie eiken
Een studente diergeneeskunde wordt aangerand en verkracht op de campus. Inspecteur Donckers vermoedt dat dezelfde dader tien jaar ervoor ook al heeft toegeslagen.

Aflevering 2: Een fatale vergissing
De hoofdbibliothecaris van de universiteit wordt op een receptie vergiftigd. Annelies besluit opnieuw advies te vragen aan professor T.

Aflevering 3: De doorlichting
De onderwijsinspectrice wordt thuis vermoord. Op het eerste gezicht is het een roofmoord, maar inspecteur Donckers heeft haar twijfels.

Aflevering 4: Dubbelleven
Een eerstejaarsstudent Rechten is spoorloos verdwenen. Het lijkt een wanhoopsdaad, maar de speurders ontdekken al snel dat er meer aan de hand is.

Aflevering 5: De hotelmoord
Een gerenommeerd plastisch chirurg wordt in een hotelkamer vermoord teruggevonden. De vrouw met wie hij de kamer deelde, is spoorloos verdwenen.

Aflevering 6: Tamara
Een callgirl wordt dood aangetroffen in haar appartement. Professor T. is zwaar aangeslagen als blijkt dat zij een oude bekende van hem is.

Aflevering 7: De maskermoorden
De gruwelijke moord op een echtpaar blijkt een exacte kopie te zijn van een moord die tien jaar ervoor werd gepleegd. De dader van die moord zit echter nog achter de tralies.

Aflevering 8: Katvanger
In volle avondspits worden een bekend cocaïnedealer en zijn minnares in hun auto neergeschoten door een gemaskerde dader. Eerst wordt gedacht aan een afrekening, maar de zaak neemt al snel een vreemde wending.

Aflevering 9: Moederliefde
Een au-pair komt na haar vrije avond thuis. Zij vindt haar werkgever bewusteloos in de woonkamer, zijn zoontje van zes is spoorloos verdwenen.

Aflevering 10: De zaak Seynaeve
Dirk Seynaeve wordt op heterdaad betrapt bij het lijk van zijn werkgever-kasteelheer met het moordwapen in zijn hand. Maar toch ontkent hij alle schuld.

Aflevering 11: De nalatenschap
Tijdens een officiële gelegenheid wordt een mislukte aanslag gepleegd op een vooraanstaand zakenman. Enkele dagen later wordt de man toch vermoord in zijn eigen huis, maar het lijk is spoorloos.

Aflevering 12: De jaartalmoorden (deel 1)
Een man wordt gewurgd teruggevonden. Op zijn borst is het getal 1991 gekerfd. Als 24 uur later een nieuw slachtoffer valt, ook met een jaartal in zijn lichaam gekerfd, beseffen de speurders dat er een seriemoordenaar aan de slag is.

Aflevering 13: De jaartalmoorden (deel 2)
De jacht op de seriemoordenaar wordt verdergezet. De rechercheurs en T. zetten alles op alles om de nachtmerrie te doen ophouden.

Mijn mening (++)

Dit is een van mijn favoriete series van de afgelopen jaren. Er is gewoon een hoek af van deze reeks en dat is helemaal mijn ding. Spannend, maar tegelijk ook grappig, oprecht, waarheidsgetrouw en misschien gewoon ook echt. Met leuke en warme momenten, maar evengoed trieste en zelfs hartverscheurende scènes. Je voelt mee met een heel aantal personages en die worden ook echt goed neergezet. Dat Koen De Bouw een rasacteur is, dat wist ik al lang, maar ook Ella Leyers, Herwig Ilegems, Goele Derick, Tanja Oostvogels en Bart Hollanders verrassen me in deze serie. 
Waarom dan slechts ++? Wellicht had ik een tijd terug wel de volle +++ voor deze reeks gegeven, maar omdat het al de tweede keer was dat ik de afleveringen zag, miste ik wat pit en verrassing. Maar dat kan natuurlijk niet meer bij een tweede beurt. Het heeft dus niets met de kwaliteit te maken, gewoon met mezelf ;).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten