dinsdag 16 april 2019

Nog twee boeken van Hosseini op mijn lijst

Vorige donderdag had ik het over de klassieker van Khaled Hosseini, namelijk 'De Vliegeraar'. Heb je dit artikel gemist, kijk dan snel even hier. Dit boek werd ook verfilmd en zal ik hier ook ooit wel nog eens posten, beloofd! Maar het verslag over het eerste verhaal van Hosseini brengt me eerst naadloos bij het blogpostje van vandaag. Er zijn immers nog twee boeken van deze Amerikaanse schrijver die op mijn lijst met mustreads staan. Ik deel ze uiteraard graag met jullie.

Duizend schitterende zonnen

Bron: 

De ongeschoolde Mariam is vijftien wanneer ze wordt uitgehuwelijkt aan de dertig jaar oudere schoenverkoper Rasheed in Kabul. Jaren later moet zij de beeldschone en slimme Laila naast zich dulden, die door Rasheed na een raketaanval uit het puin is gered. Rasheed neemt Laila in huis in de hoop dat zij hem de zoon zal schenken die Mariam hem niet kan geven.

In eerste instantie overheersen tussen de twee vrouwen gevoelens van achterdocht en jaloezie, maar door de tirannieke houding van Rasheed ontstaat er langzamerhand een innige vriendschap. Samen zetten Mariam en Laila alles op alles om te overleven in de eindeloze oorlog van Afghanistan, die voor hen ook binnenshuis woedt.


En uit de bergen kwam de echo


Voor de driejarige Pari is haar grote broer Abdullah meer een vader dan een broer. Voor de tienjarige Abdullah is zijn zusje alles. Als Pari noodgedwongen wordt verkocht aan een rijk maar kinderloos echtpaar in Kabul zet dat een reeks gebeurtenissen in gang die een ontroerend en onthutsend beeld geven van de problemen waarmee mensen geconfronteerd worden.

Khaled Hosseini volgt zijn personages van Kabul naar Parijs, van San Francisco naar het Griekse eiland Tinos, en weer terug naar Kabul. Hij onderzoekt de vele manieren waarop mensen elkaar liefhebben, elkaar pijn doen en verraden - én hoe ze zich voor elkaar opofferen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten