dinsdag 4 mei 2021

Top Boy: Summerhouse - seizoen 1

 Netflix... Ik ben er nog steeds niet uit als het een cadeau of een vergiftigd geschenk voor me is. Al die jaren zei ik er neen tegen, maar mijn vriend is er op geabonneerd en hij zei me sinds we samen zijn dat hij me ging helpen vertragen. Soms durf ik immers nogal wat hooi op mijn vork te nemen. Meestal vind ik dat fijn, maar de meeste mensen rondom mij vinden het niet altijd even gezond. Vandaar dat vertragen. Dat kan met een boek, maar samen ook uitstekend met een serie of film op Netflix.

In de voorbije Paasvakantie begonnen we met Top Boy. Net niet te veel seizoenen en dus doenbaar in onze ogen :). Alleen hadden we even niet door dat we meteen met het derde seizoen begonnen waren. De eerste episodes vind je onder een andere naam terug, namelijk: Top Boy: Summerhouse. Dit komt omdat ze door een andere maker geproduceerd werden. Wil je dus zelf beginnen kijken? Ga dan op zoek naar Top Boy: Summerhouse. Daar vind je seizoen één en twee.

Vandaag wil ik het over seizoen 1 hebben. Later formuleer ik uiteraard ook nog mijn mening over de volgende seizoenen (als we die bekeken hebben). Een officiële trailer vind ik niet meteen dus zal ik het vandaag alleen met woorden proberen.

Ra'Nell, Dushane, Sully, Gem

Personages

Dushane (Ashley Walters) is het hoofd van een drugsbende. Samen met een aantal maten wil hij de wijk Summerhouse (Londen) naar zijn hand zetten. Ondanks het feit dat hij zich in criminele middens bevindt en het geweld vaak niet schuwt, heb je het gevoel dat hij wel nog een geweten en hart heeft. Op de een of andere manier kun je niet anders dan hier of daar toch nog iet of wat sympathie voor hem te hebben. Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik deze rapper eigenlijk wel een mooie man vind, maar dat geheel terzijde ;).

Sully (Kan Robinson) is zijn rechterhand, maar niet altijd de allerslimste. Ook al heeft hij een vrouw en een kind, hij is veel vaker agressief en rijgt de gewelddadige feiten aan elkaar. Het lijkt alsof hij niet nuchter kan denken. Drugs, geld en de baas zijn is het enige wat telt. Overal ziet hij complotten en als er iemand hem voor de voeten loopt, dan wordt die simpelweg geliquideerd. Dat is niet altijd naar de zin van Dushane.

Dris (Shone Romulus) kiest in het begin van de reeks nogal vaak de kant van Sully, maar doorheen seizoen 1 verandert die verhouding. Dit bendelid beseft immers dat hij Dushane nodig heeft. Met Sully lopen de zaken te vaak uit de hand en als hij zelf geld wil blijven verdienen met het verkopen van drugs, dan moet hij de verstandigste volgen. Dat lijkt Dris ook te doen.

Ra'Nell (Malcolm Kamulete) woont samen met zijn moeder Lisa (Sharon Duncan-Brewster) in een appartementje in een woonblok in Summerhouse. Omdat Lisa met psychische problemen kampt, staat de jongen er een tijdje alleen voor. Gelukkig heeft hij zijn vriend Gem (Giacomo Mancini). Omdat deze kerels vaak Dushane en zijn bende tegenkomen, moeten ze van goede huize zijn om elk nieuw voorstel om mee te dealen af te wijzen. Ra'Nell slaagt daar meermaals in, Gem laat zich echter wel verleiden. 


Mijn mening

Sinds ik de afgelopen jaren wel een aantal goeie Vlaamse series zag (waarover hier later ook nog meer), vraag ik me steeds vaker af of een buitenlandse reeks me nog op dezelfde manier kan bekoren. Vroeger heb ik een aantal zaken gevolgd en met plezier bekeken (bijvoorbeeld McLeod's Daughters), maar nu moeten ze steeds meer de duimen leggen tegen Undercover, Over Water, Beau Séjour,...

Ze zijn misschien totaal niet te vergelijken, maar toch... Het boeit me wel, maar grijpt me een pak minder bij de keel. Ben ik verknocht aan ons Belgenland en de grave acteurs en actrices of is het de taal en de omgeving, ik weet het niet.

Wat ik in Top Boy zie, is misschien gewoon té ver van mijn bed. Voor mijn vriend is het anders, hij komt via zijn werk wel eens in aanraking met een bende of drugs, maar voor mij is het een wereld waar ik me amper iets kan bij voorstellen. Wonen in een appartementsblok van tien hoog is ook al niet geheel mijn ding als je hier uit bijna elk raam over de velden kan turen. 

Wat ik dan wel zeker goed aan Top Boy: Summerhouse - seizoen 1 vindt? Het verhaal rond Ra'Nell en zijn mama Lisa. Het lijkt echt en het is ook gewoon keigoed geacteerd. Je gelooft in het gevecht dat ze samen leveren en ik weet hoe het als vrouw voelt als je man je in de steek laat. Dan zijn de demonen nooit veraf. Voor een jongen als Ra'Nell moet het moeilijk zijn om zonder ook maar enige bescherming van buitenaf op het rechte pad te blijven en brengt zijn gouden hart hem eigenlijk zonder dat hij het zelf beseft in heel grote problemen. Gelukkig kan hij rekenen op Leon, die oude vriend van zijn verdwenen vader. Maar is die wel te vertrouwen en kan Ra'Nell hem vertrouwen?

De serie heeft iets puurs en rauw en maakt je op de een of andere manier wat zwartgallig, als je het mij vraagt. Alles is zo donker en eens je in de wereld van drugs en dealers verzeild geraakt, kun je er volgens mij op geen enkel moment meer uit geraken. Dus doorheen de serie verwacht je moord en vergeldingsactie, wraak en opnieuw geweld. Tot de familieleden er zelfs bij betrokken raken want vaak zijn dat de gevoelige plekken in de immer ongevoelig lijkende lijven van de kopstukken van de bende.

Kort samengevat

+ Verhaal Ra'Nell en Lisa, soort voogdij van Leon, vriendschap tussen Gem en Ra'Nell, voor elkaar door het vuur gaan, in beeld brengen van de situatie die zich in heel veel grote steden afspeelt, slechts vier afleveringen (dus geen ellenlang seizoen), geprikkeld voor seizoen 2.

- Het uitzichtloze aan de wereld (maar dat is dan vooral mijn interpretering, ligt niet aan de acteerprestaties of wat dan ook), het weinig vrolijke, heel donker (al past dit natuurlijk bij dit thema).


Benieuwd naar wat het volgende seizoen brengt? Hou Gietjes Boekies en Movies dan zeker in de gaten!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten