zaterdag 28 maart 2020

Harry Potter en de Steen der Wijzen is (nog maar eens) uit

Eens ik over Harry Potter begin, dan kan ik er moeilijk nog over zwijgen (dat heb je wellicht in het begin van de week gemerkt), maar vandaag blijf ik bij de les ;). Ik wil gewoon mijn eindbeoordeling van het eerste deel meegegeven. Ik hoop gauw bij jullie terug te komen met mijn eerste mening over het tweede deel 'Harry Potter en de geheime kamer', maar eerst lees ik een ander boek tussendoor. Komend weekend lees je welk boek!

Afbeeldingsresultaat voor harry potter en de steen der wijzenGegevens

Oorspronkelijke titel: Harry Potter and the Philosopher's Stone
Uitgegeven in 1997 - Bloomsbury Publishing Plc., Londen
Vertaling: Wiebe Buddingh
Uitgegeven in 1998 - Uitgeverij De Harmonie, Amsterdam
Omslagillustratie en illustratie binnenwerk: Ien van Laanen, Amsterdam
Grafische verzorging: Anne Lammers, Amsterdam
Voor België: Standaard Uitgeverij, Antwerpen
Aantal pagina's: 228
ISBN: 9076174105 (gebonden)
ISBN: 9076174083
NUR 283

Flaptekst

Harry Potter is een doodgewone, maar ongelukkige jongen die sinds de dood van zijn ouders bij zijn vreselijke oom en tante in een bezemkast onder de trap woont. 
Op zijn elfde verjaardag arriveert er een geheimzinnige brief voor hem die zijn hele leven verandert: hij wordt uit het huis van zijn oom en tante gered door een woeste figuur op een vliegende motorfiets en hij komt erachter wie zijn overleden ouders waren. 
Met een speciale trein die vertrekt van Perron 9 3/4 belandt hij op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, waar hij alles leert over bezemstelen, toverdranken en monsters. En ten slotte moet Harry het opnemen tegen zijn aartsvijand Voldemort, een levensgevaarlijke tovenaar.

Mijn mening (++)

Zoals ik vorige maandag al zei, is het niet de eerste keer dat ik dit boek las. Eigenlijk zou ik gerust bij deel 3 of 4 kunnen beginnen, maar halve werken zijn niet aan mij besteed. Alhoewel, er liggen er hier wel nog wat ;). Maar daar ga ik nu even niet op in. Het is dus wel degelijk het plan om de komende maanden alle boeken van Harry Potter te lezen en duimen jullie vooral met me mee dat het me deze keer wel lukt. Anders moet ik volgend jaar misschien weer opnieuw beginnen en ik weet intussen wel wat er in 'Harry Potter en de Steen der Wijzen' gebeurt. 
In het begin heb je nog het gevoel dat het om een leuk kinderboek gaat, maar naarmate het verhaal vordert, hangt er steeds meer spanning in de lucht. Steeds meer vragen rijzen er op en Voldemort, de vijand van Harry Potter lijkt op de loer te liggen. Al weet je niet goed waar precies... Hij is aanwezig, maar er is geen enkele link tot er een duister figuur door het bos dwaalt...

Omdat ik me een beeld van de moordenaar van Harry zijn ouders kan vormen (mede door de films natuurlijk), zou ik de meeste kinderen aanraden om niet al te vroeg met deze boeken te beginnen. Ze lijken vrolijk en kleurrijk, maar dat zijn de personages bijlange niet allemaal. Harry wordt in boek 1 elf jaar en dat is misschien wel net de goeie leeftijd om je onder te dompelen in de wondere tovenaarswereld. Heb je snel schrik, dan zou ik zelfs wachten tot in het middelbaar. Want het zou jammer zijn (wat zeg ik, een waar gat in je cultuur) als je een afkeer krijgt van dit personage. Terwijl J.K. Rowling je zoveel moois kan brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten