donderdag 26 maart 2020

Fictie op VRT en op Gietjes Boekies en Movies

Zondagavond is fictieavond en dat is alweer een tijdje zo op de VRT. Meestal zit ik dan niet voor mijn scherm gekluisterd - want ik vertoef heel erg weinig in mijn zetel - maar als ik de mogelijkheid heb, dan haal ik die fictie op een ander moment wel in. Zo zijn die reeksen een godsgeschenk als je alleen moet eten.

Normaal gezien tafel ik tijdens de week nogal vaak samen met mijn ouders en in het weekend verorber ik wel wat in de frituur waar ik nog wat extra zakcenten verdien, maar dat kan nu allemaal niet door de coronacrisis. Ik blijf zoveel mogelijk thuis en heb mijn mama (die boven de 65 is) dus al een tijd niet gezien. Twee weken al... een eeuwigheid en niet naar onze gewoonte ;). Maar ach, ik ben een grote meid en ik hou me wel staande. Mede dankzij boeken, schrijfsels, de telefoon, bezorgde vrienden, mijn tuin en tal van andere hobby's.

Gisteren begon ik met de eerste aflevering van de nieuwe fictiereeks GR5. Ik moet zeggen dat de eerste beelden me meteen aanspraken. In die mate zelfs dat ik er rustig en onrustig tegelijk van werd. In de kranten las ik nogal veel commentaar op het zogezegde trage tempo waarmee de serie op gang kwam, maar ik moet zeggen dat ik van minuut één genoot. De schitterende natuurbeelden, maar ook de acteerprestaties van bekende en minder bekende koppen.

Acteurs


Aangezien ik 'Over Water' volgde (waarover ik hier jammer genoeg nog niets schreef), kende ik Violet Braeckman al een klein beetje. Fijn om een bekend gezicht terug te zien en zeker als het over zo'n straffe actrice gaat. Ook in Salamander deed ze jaren geleden al mee en ik moet zeggen, ze heeft een kop die je onthoudt vind ik. Ze heeft iets rauw, met een tikkeltje arrogantie als je het mij vraagt. Al bedoel ik dat zeker niet slecht. Wil je meer weten over deze creatieve jongedame, lees dan zeker eens het volgende artikel (Elle).

Afbeeldingsresultaat voor violet braeckman

Boris Van Severen herken ik ook, maar ik kan er eigenlijk geen enkele rol op plakken. Daarom ging ik het net even ten rade en ontdekte ik dat hij zowel in De Ridder als Professor T. meedeed. Vandaar dus (want ook die reeksen moet je volgens mij gezien hebben).



De rapper en acteur Saïd Boumazoughe leerde ik in De Slimste Mens Ter Wereld kennen en ik moet toegeven dat ik hem meteen de max vond. Hij is heel grappig, maar hij heeft ook echt iets te vertellen. Een ideale combinatie als je het mij vraagt. Wil je zelf graag oordelen, dan kan je via de volgende link naar de eerste aflevering van seizoen 16 kijken (https://www.vier.be/video/de-slimste-mens-ter-wereld/de-slimste-mens-ter-wereld-seizoen-16/de-slimste-mens-ter-wereld-s16-aflevering-1)




Het volgende liedje (Ewa Ja) van SLM is ook van Saïd Boumazoughe...


Hij speelt ook een rol in de film Patser, waarover later zeker nog meer!

Als laatste wil ik het vandaag ook nog even over Laurian Callebaut hebben. Ik ben nochtans behoorlijk kritisch van aard, maar ik moet zeggen dat ze van seconde één overtuigde. Een knappe kop, sereen, maar vol overgave. Een combi die volgens mij niet anders kan dan een schot in de roos zijn voor een fictiereeks als GR5.

Afbeeldingsresultaat voor laurian callebaut 


Mijn eerste mening

Als het van mij afhangt niets dan lof dus voor het eerste deel. Degene die vinden dat het traag op gang komt, hebben volgens mij niet heel goed gekeken. Er is al zoveel gebeurd waardoor je gedachten alle kanten opgaan. Maar ach, iedereen zijn eigen mening natuurlijk. Die van mij is positief en meer dan dat zelfs. Prachtige beelden, nieuwe maar ook goeie gekende acteurs, spannend verhaal, cliffhangers die me zeker doen uitkijken naar het vervolg en ook nog wat geheimzinnigheid. Hopelijk zijn we snel zondag en dan plof ik misschien toch eens gewoon in de zetel :).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten