zondag 6 augustus 2023

Hoeveel punten scoort Arcadia?

 Zoals ik eerder al eens zei, hou ik van Vlaamse series. Er zijn er wel wat, maar ik heb tijdens het schooljaar zelden de tijd om er eentje te volgen. Eerlijkheidshalve moet ik er ook aan toevoegen dat ik het zoveel fijner vind om met twee te kijken. Lekker gezellig op zondagavond voor de buis, met een hapje en een drankje. Een kaarsje en een deken als we het over de herfst, winter en lente hebben, al durf ik dat ook wel eens in de zomer te doen. Het schept een sfeer, een kader waar ik mateloos kan van genieten. Maar het loopt hier niet zoals ik het graag zou willen. Nadat mijn jeugdliefde na vijftien jaar vertrok waren er teveel eenzame jaren. Tot ik mijn hart weer openstelde. Ik bloeide terug open, mijn leven kreeg weer zoveel meer kleur. Tot er strubbelingen kwamen, onbegrip van beide kanten. Er was geen andere oplossing dan er een punt achter te zetten om ergens terug wat rust te vinden. Thuis te komen bij onszelf. Maar laat me stellen dat ik hem nog steeds mis en nog onnoemelijk graag zie. 

Daarover ga ik het hier echter verder niet hebben. Ik doorspek mijn artikels meestal wel met wat persoonlijke zaken, maar jullie zijn hier voor films, boeken en series en daar wil ik het vandaag zeker ook over hebben. Dat is en blijft de hoofdzaak hier :).

De afgelopen weken was ik al wat aan het voorbereiden voor het komend schooljaar en elke zomer maak ik dan ook alle klaspuzzels eens opnieuw. Dan weet ik of ze nog compleet zijn. Want zeg nu zelf: een puzzel maken waar stukken ontbreken, dat is helemaal niet fijn. Tijdens dat controleren, zette ik Arcadia op. Ik had er al heel veel over gehoord en eigenlijk nogal wat negatieve commentaar, dat ik het meer dan tijd vond om er mijn eigen mening over te geven. Vandaar dat ik wat tijd uittrok om de achtdelige Belgisch-Nederlandse tv-reeks met een gezonde interesse te bekijken. 

Wil je graag een voorproefje? Dan kun je een filmpje bekijken via onderstaande link.

Trailer Arcadia


Gegevens

Genre: Sciencefiction, drama, post-apocalyptische fictie
Regie: Tom Oliehoek
Scenario: Philippe De Schepper, Bas Adriaensen, Zita Theunynck
Camera: Martijn Cousijn
Montage: Mathieu Depuydt
Muziek: Bart Demey, Tania Gallagher
Kostumering: Jutta Smeyers
Uitgezonden in 2023

Verhaal

Het verhaal draait eigenlijk rond één familie, een nieuw samengesteld gezin dat je hierboven op de foto ziet. Pieter Hendriks (gespeeld door Gène Bervoets) woont samen met Cato Christiaans (Monic Hendrickx). Pieter heeft twee dochters: Milly (Abigail Abraham) en Luz (Lynn Van Royen) en ook Cato heeft er twee: Alex (Melody Klaver) en Hanna (Ellie de Lange).
In de eerste aflevering wordt Pieter opgepakt omdat hij zou sjoemelen met scores. Scores hoor ik je denken? Ja, de familie woont in Arcadia en dat is een wereld waar iedereen een chip in de hand geplant krijgt. Via deze chip wordt er bijgehouden hoe gezond je leeft, wat je voor werk doet, hoeveel je beweegt, hoeveel suiker je eet,... Gelijk wie zich afzet tegen het systeem krijgt puntenverlies of nog erger: wordt verbannen naar de Buitenwereld. Dat overkomt ook Pieter.

Omdat Milly een soldaat is, vraagt ze haar overzetting naar de rand van de beschaving en gaat ze op zoek naar haar papa. Leeft hij nog of is dat onmogelijk? Wat is er in de Buitenwereld of is daar eigenlijk helemaal niets? Ze wil het weten, zelfs als ze daar haar eigen gezin (haar man en zoon) in gevaar moet voor brengen.

 Intussen vecht haar familie voor wat ze waard is. Zonder hoofd van het gezin is het moeilijk en natuurlijk rijst ook de vraag wie van het gezin op de hoogte was van de puntenvervalsing van Pieter. Hun mooie huis moeten ze achterlaten en er sneuvelen ook enkele jobs. Slagen ze erin om zelf te overleven of hebben ze hulp van buitenaf nodig? Het wordt een kluwen van oneerlijke voorstellen en van bedrog, leugens en gesjoemel. Wie overleeft en welke geheimen komen uit?  
Daarvoor moet je zelf maar naar VRT.MAX kijken :). Je vindt alle acht afleveringen onder de volgende link: Arcadia.

Acteurs

Omdat het een samenwerking is tussen België en Nederland, heb ik intussen ook weer een aantal nieuwe acteurs ontdekt. En er zitten een aantal pareltjes tussen. De meeste Belgische acteurs kende ik, zeker Gène Bervoets en Lynn Van Royen. Die laatste hoort trouwens echt wel tot mijn favorieten. Niet alleen als actrice, maar ook als vrouw. Benieuwd naar wie ze is, dan raad ik zeker haar Instagrampagina aan! Ook al ken ik ze niet persoonlijk, de keuzes die ze maakt, waar ze voor staat, daar kan ik me vaak volledig in vinden. Zeker wat haar verbintenis met haar eigen lichaam en de natuur betreft!
Doet me er trouwens bij stilstaan dat ik eerder al meer mooi werk van haar zag, maar er hier op Gietjes Boekies en Movies nog niets over schreef. Daar moet ik ook dringend eens werk van maken.

Daarnaast wil ik zeker ook eens Abigail Abraham in de verf zetten. Ze kwam me wel bekend voor, maar kon niet onmiddellijk zeggen waar ik ze nog had zien spelen. Jaren geleden was ik een hele grote fan van Thuis en daar speelde ze van 2011 tot 2013 een rol in. Vandaar dus... Milly zet ze hier voor mij ijzersterk neer.

Er zijn ook kleinere rollen voor een aantal Belgen. Maar ze hebben allemaal klinkende namen: Michaël Pas, Wim Opbrouck, Boris Van Severen, Nathali Broods (topactrice met een prachtige stem!), Ward Kerremans, Mathijs Scheepers,...

Wat de kant van de Nederlanders betreft, daar kende ik eigenlijk geen enkele acteur. Fijn om steeds nieuwe mensen te leren kennen. Dat komt mijn quizkennis trouwens ook ten goede :). Al geniet ik er ook gewoon van, zonder altijd kennis te hoeven opdoen.

Voor mij sprong één acteur er wel uit, maar dat ligt wellicht niet alleen zijn prestaties, maar ook aan zijn rol. Maarten Heijmans vertolkt de rol van Marco Simons. In het begin is hij een harde, meedogenloze Regulator, maar al snel blijkt dat hij ook enkele demonen uit het verleden meesleept en toch een hart heeft. Zit het op de juiste plaats of blijft hij achter het systeem staan en de verkeerde mensen beschermen? Oordeel zelf maar in onderstaand filmpje.


Mijn mening (++/+++)

Deze serie valt onder de noemer sciencefiction, maar eerlijk gezegd zou ik Arcadia zelf niet onder die noemer zetten. Oké, er wordt een wereld gecreëerd die niet bestaat, maar er gebeuren geen al te gekke dingen. Eigenlijk bekijk ik het eerder al iets dat heel goed mogelijk is, een wereld die eigenlijk wel te creëren valt al hoop ik uiteraard van niet. Je kunt wel een aantal levenslessen uit Arcadia halen en ik word nog maar eens gesterkt in het verhaal dat je niet altijd de kudde hoeft te volgen. Dat er mensen moeten zijn die hun hart volgen, ook al komen ze daardoor in de problemen.
Als ik de recensies mocht geloven, dan was het de moeite niet om deze serie op te zetten, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ik keek altijd uit naar de puzzel- of eetmomenten om verder te kunnen kijken. Het is spannend, er spelen topacteurs mee en ik kijk nu al uit naar seizoen 2. Al zullen we nog een tijdje moeten wachten, ik denk dat de opnames zelfs nog niet begonnen zijn. Maar eens het zo ver is, dan hoop ik hier nog steeds actief te zijn en jullie meteen te kunnen meedelen wat ik van het vervolg vond. 

Alvast veel kijkplezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten