maandag 1 januari 2018

Nieuw jaar, nieuwe mustreads!

Eens ik in de bibliotheek raak, vind ik het niet altijd even simpel om op een korte tijd een aantal goeie boeken te scoren. Daarom wil ik me dit jaar zeker wat voorbereiden. Want soms trek ik echt tijd uit om naar de plaatselijke bib te gaan, maar vaak gebeurt alles in de rapte. Met een lijstje of een goeie blog bij de hand moet ik in 2018 wat tijd zien uit te sparen.

Bij deze zal ik hier af en toe weer wat mustreads posten. Boeken die ik echt wel wil lezen.
Of het er allemaal in 2018 van komt, dat zal wel niet, maar we zijn op weg en we lezen. Van 1 januari tot 31 december, dat was het doel. Ik ben alvast goed begonnen (waarover later meer ;)).

De eerste mustread wordt meteen een reeks, waar ik eigenlijk al heel veel over hoorde. De boeken van M.J. Arlidge zie je overal passeren en ik hoorde alleen maar lovende kritieken. In 2017 begon ik in deel 1, maar ik las niet verder. Niet omdat ik me niet in het boek kon vinden, maar wel - zoals ik gisteren al vertelde - gewoon niet meer kon lezen. Zowel mijn lijf als geest sputterden zo fel tegen dat lezen eerder voor spanning dan voor ontspanning zorgde. Maar ik ben geen opgever dus ik probeer het dit jaar gewoon opnieuw. Het moet me deze keer wel lukken. En ah, lukt het niet, dan heb ik geleerd dat falen ook mag. Zolang je maar opnieuw probeert. En 2019 komt heus ook wel langs.

M.J. Arlidge is een Britse schrijver die eigenlijk vooral voor televisie werkte. Hij schreef scenario's voor Britse crimeseries en bracht in 2014 zijn eerste thriller Eeny Meeny uit. In 2016 werd die naar het Nederlands vertaald en sindsdien volgden nog zes boeken rond het personage Helen Grace.

Iene miene mutte


Een meedogenloze moordenaar ontvoert tweetallen, houdt ze gevangen, hongert ze uit en legt ze een afschuwelijk dilemma voor: doden of gedood worden. De volgende vraag is wie beter af is: de overlevende, met een levensgroot schuldgevoel, of de persoon die het niet overleefd heeft. Politie-inspecteur Helen Grace en haar mensen proberen uit alle macht de psychopaat te doorgronden en te vinden. Hun enige aanknopingspunt zijn de slachtoffers, maar deze lijken lukraak gekozen en de overlevenden zijn zwaar getraumatiseerd. Langzamerhand wordt duidelijk wat er aan de hand zou kunnen zijn. Persoonlijke relaties, corruptie, onverwachte connecties en duistere motieven spelen mee en maken dit tot een zeer spannend verhaal.
(bron: http://zoeken.houthulst.bibliotheek.be)


Piep zei de muis


In een verlaten pand wordt het gruwelijk toegetakelde lijk van een man gevonden. Als het hart even later in een doos bij zijn vrouw en kinderen wordt afgeleverd, hoeft Helen Grace niet meer op zoek naar zijn identiteit. Hij is het eerste slachtoffer van een reeks mannen die als gemeenschappelijk kenmerk hebben dat ze gehuwd zijn en hun heil zoeken in de betaalde liefde. Helen moet haar werk doen terwijl ze last heeft van haar baas, haar verleden en zichzelf, maar gaat door omdat ze niet anders kan.
(bron: http://zoeken.houthulst.bibliotheek.be)


Pluk een roos


Een jonge vrouw wordt wakker in een koude, donkere kelder. Ze heeft geen idee hoe ze daar terecht is gekomen, of door wie ze is ontvoerd. En dat is pas het begin van haar nachtmerrie. In de buurt wordt het lichaam van een andere jonge vrouw gevonden. Ze is nooit opgegeven als vermist, en haar familie heeft zelfs gewoon sms'jes van haar ontvangen. Iemand heeft zich de afgelopen tijd voor haar uitgegeven. Inspecteur Helen Grace weet dat ze de dader zo snel mogelijk moet vinden. Die is niet alleen gestoord, maar ook slim en vindingrijk. Maar zodra Helen probeert uit te vinden wat de motivatie van de moordenaar is, start een bijna onmogelijke race tegen de klok...
(bron: http://zoeken.houthulst.bibliotheek.be)


Klikspaan


Inspecteur Helen Grace heeft zoiets nog niet eerder meegemaakt: zes branden in vierentwintig uur, met twee doden en meerdere gewonden als gevolg. Dit moet opzet zijn, en het lijkt erop dat iemand de stad tot de grond toe wil laten afbranden. Grace doet met haar team onderzoek in de rokende puinhopen van de stad. Waar is de pyromaan die dit op zijn geweten heeft? Waarom maakt hij juist deze slachtoffers? Iedereen kan zijn volgende doelwit zijn. Eén fout kan het einde Helens carrière betekenen, en in steeds meer gebouwen breekt brand uit. Ondertussen moet Helen ook haar eigen demonen zien te verslaan...
(bron: http://zoeken.houthulst.bibliotheek.be)


Naar bed, naar bed


Je nagels krijgen heel wat te verduren terwijl je hoofdstuk nahoofdstuk verslindt.
(bron: http://zoeken.houthulst.bibliotheek.be)


Wie niet weg is


Helen Grace was een van de beste rechercheurs van Southampton, maar nu zit ze zelf in de gevangenis, te midden van de moordenaars die ze daar zelf heeft doen belanden. Ze weet dat ze maar op één manier vrij kan komen: overleven totdat haar rechtzaak voorkomt en op de een of andere manier haar onschuld bewijzen.

Maar dan wordt er een verminkt lichaam in de cel naast die van haar gevonden en vreest Helen voor haar eigen leven. Er loopt namelijk een moordenaar rond in de gevangenis en ze moet hem vinden, voordat ze het volgende slachtoffer wordt…
(bron: Boekerij.nl)


Klein klein kleutertje


Vroeg in de ochtend wordt het lichaam van een vrouw gevonden. Ze ligt half op de autoweg en het lijkt een tragisch ongeluk. Als Helen Grace op de plaats des onheils arriveert is het voor haar meteen duidelijk dat het om een koelbloedige moord gaat. Maar waarom deze vrouw – een liefhebbende echtgenote en zorgzame moeder – het slachtoffer is, is een raadsel.

Niet veel later wordt er in het winkelcentrum een apotheker gedood, terwijl hij nog klanten in zijn zaak had. Waarom worden er getuigen levend achtergelaten door de moordenaar? Helen moet al haar kennis van het misdadige brein in de strijd gooien, wil ze achter de identiteit van de dader komen voordat er nog een slachtoffer valt. En als ze zelf het volgende doelwit lijkt, wordt de zaak alleen maar persoonlijker…
(bron: Boekerij.nl)


Bronnen:
https://www.bol.com/nl/p/helen-grace-1-iene-miene-mutte/9200000030208927/
* https://www.bol.com/nl/f/piep-zei-de-muis/9200000046134743/?country=BE
* https://www.bol.com/nl/f/pluk-een-roos/9200000057332557/?country=BE
* https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/detective-thriller/9789022580813/m-j-arlidge/helen-grace-serie-deel-6-klikspaan
*https://www.bol.com/nl/f/naar-bed-naar-bed/9200000075963646/
* http://www.boekerij.nl/nl/p4c6e861eb9b5c/15360/wie-niet-weg-is.html
* https://www.eci.be/boeken/klein-klein-kleutertje-m-j-arlidge-9789022582855

Geen opmerkingen:

Een reactie posten